Hybrid s nejmenší spotřebou

9. únor 2011

Nové hybridní auto od Volkswagenu spotřebuje méně než litr nafty na 100 km.

Spotřeba paliva se u osobních aut během posledních desetiletí výrazně snížila. V současnosti je to oproti stavu před 30 lety téměř polovina. Teď ale přichází firma Volkswagen s koncepčním prototypem přelomového osobního hybridu, jehož spotřeba bude pod hranicí jednoho litru nafty na 100 km.

Dvousedadlový Volkswagen XL1 už není studie nebo pouhý počítačový model. Volkswagen XL1 byl totiž nedávno předveden na automobilové výstavě v Kataru. Firma ho vyvíjela téměř deset let. Na jeden litr nafty by měl ujet nejméně 110 km (v amerických jednotkách 260 mil na jeden galon). Současné automobily přitom mají spotřebu až 5x vyšší. XL 1 je poháněn dvouválcovým dieselovým turbo motorem s objemem 800 kubických centimentrů a výkonem 35 kW. Auto samozřejmě má i elektromotor o výkonu 20 kW a lithium-iontový akumulátor, který lze nabíjet i z domácí elektrické sítě a také rekuperačně při brzdění automobilu. Bez spuštění dieselového pohonu, tedy čistě na elektřinu, lze ujet 35 km.

<iframe title="YouTube video player" width="610" height="373" src="https://www.youtube.com/embed/mLBvoa3ouTk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Karosérie automobilu je velmi lehká, je totiž vyrobena z polymerních kompozitů posílených uhlíkovými vlákny. Celková hmotnost auta činí necelých 800 kg, z toho na pohonný systém připadá 227 kg a na pohyblivé části 153 kg. Elektroinstalace váží 105 kg a 80 kg připadá na interiér. Pouze 23% auta je vyrobeno z oceli nebo železa. Kromě kompozitů zde ještě najdete hliník v řídícím systému, hořčík v kolech a keramiku v brzdných destičkách. Samozřejmostí je aerodynamický tvar karosérie (odporový koeficient činí jen 0,186), který je optimalizován do posledního detailu. Sedadla jsou umístěna klasicky vedle sebe a dveře se otevírají směrem nahoru, takže připomínají křídla.

<iframe title="YouTube video player" width="610" height="373" src="https://www.youtube.com/embed/TUBhcBiILbA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


Reálná spotřeba vozu Volkswagen XL1 má být dokonce až 0,9 l/100 km a emise oxidu uhličitého jen 24 g na 1 kilometr ujeté vzdálenosti. Vůz umí zrychlit z 0 na 100 km/h za necelých 12 sekund a k udržení této rychlosti mu pak stačí stálý výkon pouhých 6,2 kW. To je víc než dvakrát méně než u současných modelů Volkswagen Golf. Maximální rychlost vozu je omezena na 160 km/h. Nyní se už vyrábí první limitovaná série sta kusů tohoto vozu, jeho cena zatím nebyla oznámena. Na se objeví roce 2013 v Německu a Velké Británii.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu