Evropské kosmické letadlo Skylon

7. prosinec 2012

Hybridní motory plánovaného letadla umožní i kosmické lety, budou přitom mnohem menší než raketové.

Snem mnoha inženýrů je letadlo, které by umělo odstartovat z vodorovné letištní rozjezdové dráhy přímo do kosmu. Evropská kosmická agentura nedávno podpořila projekt vývoje letounu Skylon, jehož zvláštní hybridní motory takové cesty do vesmíru umožní. Nebudou nutné vícestupňové a svisle startující rakety.

Motory letadla Skylon jsou vícekrát použitelné, mluví se až o dvou stech použití. Letadlo by kromě cest do vesmíru mělo doletět na jakékoliv místo na Zemi do 4 hodin, a to díky vysoce nadzvukovým rychlostem. Klíčem k úspěchu stroje jsou dva faktory: velmi odolné a lehké materiály, který byly při konstrukci trupu a tepelného obložení využity, a zejména pak speciální motor SABRE. Ten by měl pracovat ve dvou základních módech: nejprve jako tryskový nebo náporový motor, který využívá pro spalování kyslík z okolní atmosféry. Po dosažení dostatečné výšky a rychlosti se motor přepne do druhého módu - bude pracovat jako raketový motor, tedy bude využívat palivo i kapalné okysličovadlo z vnitřních nádrží. Nádrže kapalného kyslíku ale budou mnohem menší než u běžných raket, motory totiž v první fázi letu budou kyslík nasávat z okolního prostředí.

Model letadla Skylon
<p> <iframe width="610" height="343" src="https://www.youtube.com/embed/3bkjiGGy0gc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>

Ve chvíli, kdy budou motory pracovat náporovým způsobem, bude jejich konstrukce vystavena obrovským tlakům a teplotám, které bude způsobovat stlačovaný vzduch procházející motorem. Součástí stroje se proto stane výkonný chladící člen, ten bude předřazený vstupu vzduchu do samotného procesu spalování. Bez tohoto “precooleru” by vysoké teploty poškodily stěny motoru. Tento chladič ochladí vzduch v setině sekundy z teploty 1000 stupňů Celsia na hodnotu minus 150. Scramjet, tedy náporový mód motorů, umožní dosažení až pětinásobné rychlosti zvuku a výšky přes 25 km. Pak bude možné přepnout na raketový mód. Skylon má být přes 80 metrů dlouhý a na nízkou oběžnou dráhu vynese až 15 tun nákladu. Cena za vynesený kilogram by měla být asi 20x menších, než je dnes běžné.

Autorem projektu letadla Skylon je malá britská firma Reaction Engines Limited. Evropská kosmická agentura firmě poskytla podporu pro to, aby se jí postupně dostalo potřebných 400 milionů dolarů na vývoj funkčního prototypu motoru. Odhaduje se, že vývoj celého letounu Skylon si vyžádá kolem 12 miliard dolarů. Odborníci prohlašují, že by to byl pokrok v aerokosmické oblasti zcela porovnatelný s významem vynálezu tryskového motoru.

Vývoj Skylonu sahá až 30 let do minulosti a souvisí se starším návrhem britského kosmického letounu s názvem HOTOL. Vývoj letadla bude mít nepřímý význam i pro řadu dalších technologií v jiných oblastech.

<p> <iframe width="610" height="343" src="https://www.youtube.com/embed/NNtr1PuhlPI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>

Zdroj: Popular Science, Reuters, Kosmonautix, Geek.com

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio