Doprava je jako voda. Kam se přelijí auta z Barrandovského mostu, budou zkoumat experti ČVUT

17. květen 2022

Doprava se chová jako voda – pokud se v některém místě silnice zúží, auta začnou jezdit jinými cestami. Od května se toto přirovnání týká Prahy, kde začala oprava jednoho z nejdůležitějších mostů, Barrandovského. V každém směru se nově jezdí jen třemi pruhy. 

Barrandovský most je nejvytíženější dopravní tepnou v Česku, každý den po něm projede v průměru 144 tisíc aut. Ne všechna zamíří na značené objízdné trasy. Dopravní modely počítají s tím, že řidiči budou zkoušet různé možnosti a hledat si svoje cesty.

Čtěte také

„Asi pojedou ráno tou svojí původní trasou a v závislosti na tom, jak budou vznikat kolony a jaké budou dojezdové časy, začnou hledat alternativní trasu, kde by se zdrželi kratší dobu,“ předpokládá dopravní analytik Petr Kumpošt z Fakulty dopravní ČVUT.

Zkoušet nové trasy podle něj budou řidiči několik dalších dní a budou se tedy přelévat v jakýchsi vlnách mezi různými cestami.

„Jestli se lidé rozhodnou jet přes Barrandovský most, bude individuální rozhodnutí. Záviset bude na tom, odkud a kam pojedou a jak zásadní je průjezd přes Barrandovský most na jejich trase. Někdy se mu totiž nemůžou vyhnout, například pokud mají zaměstnání nebo bydliště v takové blízkosti Barrandovského mostu, pak je to pro ně je jediná nebo jedna z mála cest, kterou mohou využít,“ říká Kumpošt.

Je samozřejmě možné, že někteří řidiči začnou zvažovat přesun na metro nebo na tramvaj a někteří pojedou na kole.
Petr Kumpošt

Několik tisíc řidičů nebude moct využít uzavřenou Strakonickou rampu a bude muset jet jinudy. Další auta využijí jiné hlavní tahy, jako je Pražský okruh, ulice K Barrandovu, nebo 5. května. Část řidičů by podle Petra Kumpošta mohla přejít na MHD nebo cyklodopravu:

„Ale je samozřejmě možné, že ti řidiči, kteří zjistí, že kvůli dojezdovému času se jim to nehodí, že začnou zvažovat přesun na metro nebo na tramvaj a někteří pojedou na kole.

Snížit riziko nehod

Snížení rychlosti v opravovaném úseku by podle analýz mohlo dopravu zklidnit a snížit riziko nehod. Ty se podle dřívějších měření ČVUT stávají na Barrandovském mostě každé tři dny.

„Nejedná se o fatální nehody, ale s ohledem na to, že Barrandovský most je mimoúrovňovou křižovatkou, kde je hodně ramp, hodně sjezdů a nájezdů a řidiči, kteří tam každý den projíždějí a vědí, jak tam ta situace vypadá, tak vědí, že přejíždění z pruhu do pruhu je komplikované a může tam dojít ke kontaktům mezi vozidly,“ poznamenal dopravní analytik Petr Kumpošt z Fakulty dopravní ČVUT.

Jak se měří hustota provozu

Jaký vliv bude mít oprava Barrandovského mostu na provoz v Praze, budou zkoumat experti z ČVUT spolu s Technickou správou komunikací. Hustotu dopravy budou měřit na patnácti místech přímo na mostě, ale i na hlavních příjezdech.

Čtěte také

„Na příjezdu od Strakonické, od Modřanské, na jižní spojce, na příjezdu od Smíchova. A zároveň by se měl sledovat i profil Nuselského mostu, aby se sledoval dopad rekonstrukce na širší území,“ upřesňuje Petr Richter z Mobilní laboratoře pro dopravní analýzy ČVUT.

Získaná data z videí bude analyzovat specializovaný software, ale částečně to bude nutné dělat ručně. 

„Specializované softwary, které rozpoznávají objekty v obraze, jsou limitované světelnými podmínkami. Pokud objekt nevidí, nebo nejsou schopné ho rozpoznat, tak nejsou schopny ho v tom obraze identifikovat. Výhoda ručního sčítání je, že ze záznamů v nočních hodinách člověk dokáže rozpoznat i kategorii vozidla,“ dodává Richter.

Měření začne nejdřív za čtrnáct dní, až si řidiči na omezení zvyknou.

Poslechněte si všechny vědecké reportáže.

Všude kolem nás jsou v těchto dnech žluté povlaky pylu. Je ho letos víc než jindy? Jaké obtíže to alergikům přináší? 

Už tři roky zkoumají američtí vědci vrak poslední známé otrokářské lodi, kterou její majitel v roce 1860 zničil u pobřeží Alabamy. 

Vědci potvrdili, že lednový výbuch na tichomořském souostroví Tonga byl vůbec nejsilnější atmosférickou explozí v dějinách moderního vědeckého sledování. Co z toho lze odvodit ?

autor: Blanka Černá
Spustit audio