Doba slevová je tady. Jaká je cena levného zboží?
Dnešní západní společnost chce levné zboží a služby. Aby firmy mohly požadavkům trhu vyhovět, musí šetřit a to především na lidské práci, kde lze stlačit náklady na minimum.
Tento začarovaný kruh popisuje snímek Doba slevová, který režisér Frédéric Brunnquell představil na festivalu Jeden svět.
V dokumentu se zaměřil na nízkonákladové letecké společnosti a diskontní supermarkety. Jejich velmi špatně placení zaměstnanci musejí využívat služeb nebo nakupovat zboží firem se stejným obchodním modelem.
Tyto společnosti „vykořisťováním“ vlastních zaměstnanců vytvářejí své nové zákazníky.
„Je to fenomén krize. Když čelíte velké krizi, soustředíte se více na to, co si můžete dovolit koupit a co ne. Je to každodenní starost,“ vysvětlil pro Český rozhlas Plus režisér Brunnquell.
Šéf nízkonákladové letecké společnosti Ryanair Michael O´Leary ve snímku vítá vstup konkurence, která přineslaí nižší ceny a lepší služby pro zákazníky. Režisér Brunnquell souhlasí, že konkurence je nezbytná a správná.
Zamýšlí se ale nad tím, v jaké společnosti chceme žít, a jaké hodnoty jako společnost před nízkými cenami zboží a služeb upřednostníme.
„Když se nikdo o to nebude starat, počet chudých bude stále větší. Protože ekonomika zaměřená jen na slevy bude stále žádanější. My ale víme, že tyto slevy a začarovaný kruh s tím spojený ničí pracovní místa," shrnul režisér dokumentu Doba slevová Frédéric Brunnquell.
Nejposlouchanější
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.