Do vládní kolony se nezařazujte
I na našich silnicích se dá poznat, že Česká republika v tomto půlroce předsedá Evropské Unii. Vládní kolony s policejním doprovodem totiž nejsou jen zřídkavou událostí. Ostatně třeba právě dnes díky Evropskému summitu regionů a měst se řidiči v Praze určitě s nejednou potkají. Jak zareagovat na vládní kolonu? V čem je vlastně hlavní problém?
Většina řidičů se nevěnuje řízení motorového vozidla naplno. Sledují dejme tomu cestu jenom před sebou, mají nahlas puštěné rádio, telefonují za jízdy a pak nepostřehnou, co se děje za nimi. Řidič si až na poslední chvíli všimne, že je vedle něho vozidlo, které použije výstražné zvukové znamení. V mnoha případech se řidič vyleká a neví, co má udělat," přibližuje své negativní zkušenosti Josef Hák z Útvaru pro ochranu ústavních činitelů.
Kolony aut doprovázené policejními vozy patří mezi vozidla s právem přednostní jízdy, podobně jako třeba hasiči či záchranka. To znamená, že řidiči ostatních aut jsou povinni uvolnit této koloně cestu tak, že poodjedou k pravému či levému okraji vozovky. A hlavně se nesmí do kolony zařadit.
V těch vozidlech máme namontovaný kamerový systém, takže celá přeprava je monitorována. Když se vyskytne nějaký řidič, který výrazným způsobem kolonu ohrožuje, vytváří nebezpečí nebo brání průjezdu, zjistíme registrační značku a majitele vozidla a předáme to správnímu orgánu, který přestupek dále řeší."
A může dostat pokutu do výše 2000 korun. Vládní kolony mívají takzvanou zelenou vlnu, takže se skutečně plynule a rychle dostanou, kam potřebují. Někteří řidiči toho využívají a chtějí se do kolony zařadit. Jenže díky policejnímu doprovodu na to můžou doplatit nejen pokutou.
Tato vozidla jsou připravena, zabránit vozidlu, které se úmyslně nebo neúmyslně snaží dostat k hlavnímu vozu, za všech okolností, to znamená i za použití určitého násilí," nekompromisně upozorňuje šéf útvaru Lubomír Kvíčala.
Za zákona je policejní doprovod při přesunu z místa na místo přidělen ústavním činitelům a teď v době našeho předsednictví také hlavám jednotlivých delegací.
Většinou nikdy nejede jedno nebo dvě vozidla, ale bývá jich více. Kuriózní nejdelší kolona byla při návštěvě amerického prezidenta Bushe a měla 36 vozidel."
Na začátku vládní kolony bývá někdy policejní motorka, vždy ale kolonu začíná a uzavírá policejní vozidlo s blikajícím majákem či podle potřeby houkající sirénou.
Policejnímu vozidlu s výstražným zařízením navíc bliká nápis Pozor kolona, a to řidiči vidí."
Takže stačí jen pozorně sledovat dění za sebou. Ale neplatí to jen o řidičích, kolonám s policejním doprovodem musejí dávat přednost také chodci.
Stalo se mi, že jsme jeli s chráněnými osobami na Klárově a chodec nám prošel mezi velitelským vozidlem a vozidlem s chráněnou osobou. Všechno blikalo, houkalo, jeli jsme dost rychle a on zrovna musel přejít. Samozřejmě, že děláme všechno proto, abychom mu neublížili, takže jsme snížili rychlost, ale ohrozili jsme tím svým způsobem průjezd kolony i chráněnou osobu."
Určitě je tedy bezpečnější uvolnit vládní koloně volný průjezd a třeba při tom hádat, kdo kolem nás projel.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.