Českému školství chybí vize. Nemůžeme žáky jen připravovat na povolání, říká senátor Růžička

23. červen 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jiří Růžička

Kateřinu Valachovou střídá v čele resortu školství Stanislav Štech, její dosavadní náměstek. Co potřebují české školy a tuzemský vzdělávací systém? Jak velký problém pro české školství je, že má resort v tomto volebním období už třetího šéfa? „Zdá se mi, že chybí kontinuita, vize, dlouhodobá práce,” říká ředitel Gymnázia Jana Keplera a senátor za TOP 09 a STAN Jiří Růžička.

Podle Růžičky se personální změny v čele českého školství nedají hodnotit pozitivně. „Ministryně Valachová odešla od věcí, které nebyly dotažené. I když v některých případech si myslím, že je to spíš ve prospěch věci. Co pamatuji jako ředitel, tedy od devadesátého roku, je to sedmnáctý ministr školství. Zdá se mi, že chybí kontinuita, vize, dlouhodobá práce,” říká.

Tvrdé oříšky


Měli bychom daleko víc rozvíjet všeobecné vzdělání. Žáci by měli dobře umět i matematiku a mít také digitální vzdělanost, měli by být dobře připraveni z hlediska jazykového a umět spolupracovat.Jiří Růžička

Ministr Štech působil jako náměstek bývalé ministryně a podle svých slov žádné zásadní změny neplánuje. „Nevím, jestli je v tomto případě kontinuita na místě. Po paní ministryni Valachové zůstalo pár tvrdých oříšků k rozlousknutí. Měl jsem na mysli kontinuitu ve školství, která by měla být napříč politickými pohledy stranami. Přichází nový ministr a přinese spoustu nových věcí, chce splnit politická zadání. Nemyslím si, že je to vždycky ve prospěch školství jako takového,” říká senátor.

Kateřina Valachovou nemůže Růžička označit za dobrou minisrtyni, považuje ji ale za jednu z nejenergičtějších ministryní, které poznal. „Úkoly, které se rozhodla plnit, plnila s neobyčejnou vervou. Je velice schopná, schopná mluvit, přesvědčovat ostatní o svých pohledech na věci. Své práci se věnovala naplno,” hodnotí host.

Čtěte také

Více všeobecného vzdělání

„Jsme v roce 2017, do škol přicházejí mladí muži a slečny, kteří budou v nejproduktivnějším věku někdy kolem poloviny 21. století. My je vzděláváme, jako by hlavním smyslem školy bylo připravit je na povolání. Tak to vůbec není. Nemůžeme je připravovat na povolání, která za dvacet let už velmi pravděpodobně nebudou vůbec existovat,” myslí si Růžička.

Naše školství na vývoj reaguje o něco pomaleji, než jiné země, myslí si senátor. „Pořád mají hodně navrch, a to jsem paní ministryni řekl, různé názory všelijakých podnikatelských a hospodářských svazů a komor. My teď potřebujeme lidi, kteří budou vykonávat technická povolání, tak pro to uděláme všechno. To není správné,” vysvětluje ředitel gymnázia.

Stanislav Štech

Jak by tedy systém měl vypadat? „Měli bychom daleko víc rozvíjet všeobecné vzdělání. Nemyslím tím humanitní, všeobecné vzdělání je to, že budou dobře umět matematiku, budou mít dobrou digitální vzdělanost, že budou dobře připraveni z hlediska jazykového, umět spolupracovat.”

Volná ruka a dostatek financí


Jsem přesvědčený o tom, že kvalita učitelů by měla ležet na ředitelích škol. Oni by měli vtisknout škole nějakou představu, měli by ji směřovat a zodpovídají za přístup. Jiří Růžička

Pro bývalou ministryni školství byl jednou z hlavních priorit kariérní řád učitelů. Senátoři jej vrátili poslancům, kteří by ho měli projednávat příští týden. Kariérní řád učitelů počítá s tím, že pedagogové budou zařazeni do tří stupňů, od začínajících, přes samostatné, po vynikající. Podle zařazení budou odměňováni.

Růžička je jedním ze senátorů, kteří kariérní řád kritizují. „Těch důvodů je několik. Nechci zpochybňovat, že by učitelé měli na sobě během své kariéry dál pracovat. Současný návrh to ale v žádném případě nezaručí, protože ti, co mají odučené více než dva roky, přejdou automaticky do druhého stupně. Nebudou pro to muset udělat vůbec nic. Ti, co by chtěli do toho nejvyššího, se tam dostanou nejdřív v roce 2021, takže také nic moc. Zůstane to tak jen na těch, kteří tam jsou méně než dva roky nebo na absolventech. Tím se řád míjí s původní myšlenkou, aby se učitelé dál posouvali a vzdělávali,” myslí si Růžička.

„Jsem přesvědčený o tom, že kvalita učitelů by měla ležet na ředitelích škol. Oni by měli vtisknout škole nějakou představu, měli by ji směřovat a zodpovídají za přístup. Ředitel by měl mít volnou ruku a dostatek financí, aby to mohl podpořit,” říká senátor Růžička.

Mohou se platy učitelů zvýšit, až dojde k úpravě systému? Poslechněte si celé Interview Plus s ředitelem gymnázia a senátorem za TOP 09 a STAN Jiřím Růžičkou.
autor: mro
Spustit audio