Česká podoba e-govermentu možná pomáhá úředníkům, ale rozhodně ne občanům, kritizuje expert

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Městský úřad, úředník, (ilustrační foto)

V roce 2018 schválila vláda strategii Digitální Česko, která by měla zajistit rychlejší a transparentnější rozhodování úřadů a významně ulevit občanům, kteří by kontakt s úřady mohli mít přes internet. Jak probíhá digitalizace státní správy, která je programovou prioritou současné vlády? (repríza)

Vládní zmocněnec pro digitalizaci Vladimír Dzurilla slibuje změnu k lepšímu, zakladatel serveru Hlídačstátu.cz Michal Bláha zase volá po vstřícném přístupu k občanovi.

Odšpuntovaná legislativa?

„Koncepci Digitálního Česka se snažíme naplňovat... Povedlo se nám odšpuntovat legislativu, ale určitě bychom mohli být rychlejší v portálových řešeních a službách, které máme,“ říká v pořadu Pro a proti vládní zmocněnec.

Bláha je ale přesvědčen, že se tuto vládní vizi příliš naplňovat nedaří. „Když se podíváte, jak stát funguje dnes proti občanovi, tak to není věcí legislativy, ale jak komfortní práce se systémem je a jak komfortně vychází stát vstříc občanovi.“

„Projekt Digitální Česko se soustředí na seznamy projektů a záměrů, které se mají dělat, ale ne na změnu toho, jakým způsobem ve státní správě IT systémy vznikají a jak se snaží být prozákaznické,“ upozorňuje expert.

Souhlasím že chybí některá nařízení. Ale hodně jsem zapracovali na standardech, vydali jsme koncem minulého roku Národní architektonický rámec a Národní architektonický plán, který v souladu s informační koncepcí říká, že do letošního září se mají všechny rezorty harmonizovat z hlediska architektury. Teď finalizujeme design služeb a i to chceme do závazných standardů přidat.
Vladimír Dzurilla

Vládní zmocněnec ale chválí například Portál občana, který je prý moderním portálem. „Je navíc kontinuálně modernizován, to samé platí i pro datové schránky.“

Pomoc pro úředníky

Přesto ale informační systémy vznikají tak, jak si přejí úřady a chybí snaha sjednocovat, tvrdí Bláha. „Dnes neexistuje žádné pravidlo, které by říkalo, že musí být něco kompatibilní s Portálem občana.“

„Problém je ten, že občan není brán jako zákazník. Většina systémů se vytvářela tak, aby pomohla úřednické práci, ale moc se neřešilo, jestli to pomůže občanům... Hodně věcí tady jede na dobrovolnosti, už je to deset let a vidíme, kam to přišlo,“ říká zakladatel serveru Hlídačstátu.cz.

Portál občana je závislý na ostatních systémech ve státní správě. Pokud jsou tyto nemoderní nebo zcela neuživatelské, tak to Portál občana nezlepší. Takže my v České republice nemáme problém s digitalizací, protože drtivá většina agend je už zdigitalizována, ale způsobem, který je velmi těžko použitelný a možná zjednodušuje život úředníkům, ale rozhodně ne občanům.
Michal Bláha

Zmocněnec uznává, že po slibném začátku se řešily jen backendové systémy, ale uživatelský komfort občanů ne. „Ale od roku 2017 je portál, je národní identita a další věci.“

„Od začátku roku bude také platit bankovní identita, kdy každý, kdo má údaje, kterými se přihlašuje do banky, se bude moci přihlásit i ke službám státu. Pak je to o přívětivosti a dalších aspektech těchto služeb,“ shrnuje Vladimír Dzurilla.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související