Bodový systém, jeho klady a zápory

22. září 2005

Podle statistických údajů přijde na silnicích v České republice o život každý rok zhruba tisíc tři sta lidí. Je to samozřejmě číslo hrozivé a názorně vypovídá o nebezpečnosti pohybu na silnicích.

Přitom viníkem není pouze stále houstnoucí provoz, ale hlavně naprostá bezohlednost některých řidičů. Nelze se proto divit tomu, že podle průzkumů veřejného mínění by drtivá většina veřejnosti přivítala přísnější tresty za porušování dopravních předpisů.

Jaké by měly být? Na tom se dlouhou dobu nedokázali politici shodnout. Nyní už čeká pouze na podpis presidenta republiky zákon, který má zavést tzv. bodový systém. Přesně stanovuje sankce za jednotlivé přestupky a pokud řidič nasbírá bodů dvanáct, přijde na rok o řidičský průkaz. Právě tato hrozba by podle autorů zákona měla donutit piráty silnic, aby změnili své chování. Zkušenosti ze zahraničí mohou zastáncům tzv. bodového systému dodávat argumenty a optimismus. Podle dostupných statistik v nich skutečně došlo k poklesu závažných dopravních nehod a tím i ke snížení úmrtnosti.

V případě České republiky podobně optimistický pohled brzdí některá specifika. Tím hlavním je velmi příznivé korupční klima. Vůči němu nemůže být samozřejmě imunní ani policie. Proto nelze vyloučit, že tzv. bodový systém může vést k propracovanějšímu systému úplatků. Ostatně notoričtí porušovatelé dopravních předpisů s tím mají podle všeho letité zkušenosti. Řeč je o úplatcích, které měli například zabránit vyšší pokutě, případně odebrání řidičského průkazu. V této souvislosti je totiž dobré připomenout, že policisté dříve měli možnost zadržet řidičský průkaz na místě. Také kvůli zamezení korupce jim novelou příslušného zákona byla tato pravomoc odebrána. Nyní se jim tedy vrací.

Vzhledem k problémům, kterými policie prochází, může jen nenapravitelný optimista věřit tomu, že pokušení přijmout úplatek bude výrazně nižší. Tím spíš, že nejeden člověk pod hrozbou ztráty řidičského průkazu na rok bude ochotný sáhnout hlouběji do peněženky. Takže tzv. bodový systém by měl větší přínos v momentu, kdy by byly kontrolní mechanismy v polici nastaveny tak, aby možnost korupce byla minimální.

Dalším sporným bodem nového zákona je snaha zvýšit bezpečnost silničního provozu omezením kamionů. To se má hlavně týkat zákazu předjíždění na dálnicích. Lze si docela dobře představit dlouhé kolony supících náklaďáků, nervozitu řidičů a třeba i pokušení zákaz porušit a předjíždět. Vzhledem k tom, že na podobný tah nemusí být okolo projíždějící řidič připraven, může být riziko nehod paradoxně vyšší. Také tento příklad dokazuje absenci koncepčního myšlení v řadách politiků. Kdyby tomu bylo jinak, nedopustili by před vstupem země do Evropské unie, aby se z České republiky stala tranzitní země pro nákladní automobilovou přepravu. Bohužel do dnešního dne nedokázali na tento fakt účinně reagovat.

Řeč je o zavedení mýtného, které by dopravcům tranzit přes Českou republiku podražilo a vrátilo je do původních tras. Takže zákaz předjíždění kamionů na dálnicích je nesmysl, který nic zásadního nezmění. V této souvislosti je rovněž příznačné, že si to na rozdíl od autorů zákona a poslanců uvědomili senátoři. Spolu s dalšími pozměňovacími návrhy dali poslancům šanci chybu napravit. Jejich návrh však byl přehlasován.

Absurdní je, že ministr dopravy sice souhlasil s chybami, na které upozornila horní parlamentní komora, přesto proti senátnímu návrhu hlasoval. Zároveň dodal, že se přehmaty pokusí odstranit v připravované novele. Nový zákon tak ještě nezačal ani platit a už se pracuje na jeho změně. Třeba se v ní objeví i návrh na zrušení udělování trestných bodů za špatné parkování. Realita velkých měst, nebo masově navštívených akcí dokazuje, že zaparkovat automobil vždy podle předpisů je téměř neřešitelný problém. Takže mnohdy záleží pouze na toleranci policistů, jak se k takovému parkování postaví. Tzv. bodový systém v této oblasti prakticky nic nevyřeší. Tím spíš, že už nyní existují účinné postihy.

Objevit tzv. botičku na autě, nebo si ho muset vyzvednout po odtažení na sběrném parkovišti není samo o sobě nic příjemného. Navíc je to provázeno pro člověka s běžnými příjmy relativně vysokou pokutou. Samozřejmě sporných momentů v zákoně je více. Až praxe ověří, zda skutečně umravnil piráty silnic, nebo zda pouze umožnil lepší nelegální výdělek některým policistům.

autor: Petr Hartman
Spustit audio