Berlusconi zachraňuje společnost Alitalia

16. září 2008

Ke krachu a propuštění 20.000 zaměstnanců letecké společnosti Alitalia se vší pravděpodobností nedojde. Definitivní slovo padne ve středu a ve čtvrtek při setkání vlády se všemi 9 odborovými organizacemi zaměstnanců podniku. K jednacímu stolu se tedy vrátili piloti i stewardi, kteří se v minulých dnech ostře postavili proti návrhu, který jim předložila nová společnost, složená z 18 italských podnikatelů, a která se bude jmenovat CAI - Compagnia aerea italiana.

Piloti i stewardi tedy souhlasí s podstatou podnikatelského záměru, se kterým již předtím vyjádřily souhlas velké odborové konfederace. Podnikatelé vloží do nového podniku o 100 miliónů eur více než se předpokládalo, tj. celkově 1,1 miliardy eur. Do nového podniku budou zařazeny profitabilní části Alitalie, zatímco to, co přineslo firmu do obrovských dluhů bude soustředěno do tzv. "bad company", která je svěřena do péče likvidátora Augusta Fantozziho. 3200 osob přijde o práci, ale nebude vyhozeno na dlažbu, protože bude požívat různé formy nezaměstnanecké podpory, která může dosahovat až 80% platu a která může trvat rekordní dobu 7 let.

Proč se tedy podobné řešení setkalo s tak velkým odporem zaměstnanců a kritiky mnohých expertů? Původní verze totiž předpokládala, krátce řečeno, že zaměstnanci budou muset pracovat mnohem více, přitom za plat, který mohl být zkrácen až o 35 %. Navíc, a to je problém, který nebyl doposud vyjasněn, nový management žádá, aby všichni zaměstnanci nové firmy měli společnou kolektivní pracovní smlouvu, zatímco doposud piloti a stewardi měli smlouvu oddělenou, která jim dávala značná privilegia. Mimo to, piloti byli přímo zastoupeni ve správní radě Alitalie. A to je asi ten hlavní bod sporu.

Itálie je třetím největším leteckým trhem v Evropě, protože na 1800 km dlouhém poloostrově je letadlo bezesporu tím nejlepším spojením. Jenže Alitalia během posledních 25 let nefungovala jako normální podnik. O všem rozhodovala politika, která dosazovala a odvolávala vedení firmy podle toho, jak se měnilo politické složení vlád. S tím, že odvolávaní šéfové, i když se dopustili velkých strategických chyb, při odchodu dostávali obrovské odškodné. Do tohoto systému se plně zapojili piloti, kteří prosadili svou účast ve správní radě a zajistili si tak celou řadu privilegií a slovo při všech rozhodováních firmy. A proto během posledních 8 let několikrát torpedovali dohody se zahraničními partnery, protože by přišli o své právo veta. A to se pokusili zachránit i nyní.

Jenže pro premiéra Silvia Berlusconiho otázka Alitalie šla daleko za samotný osud firmy a jejích zaměstnanců. Při předvolební kampani Berlusconi neustále hovořil o třech problémech - zrušení komunální daně z nemovitostí, vyřešení tragické situace s odpadky v Neapoli a privatizaci Alitalie a vyčítal svému předchůdci Prodimu neschopnost. První dva body už splnil a v současné situaci průzkumy veřejného mínění ukazují rekordní podporu jeho vládě - daleko přes 60 %, často i z řad těch, kteří ho nevolili. A neúspěch v záležitosti Alitalie by byl pro něj i jeho vládu prestižní katastrofou. Nasadil tedy všechny páky k tomu, aby přesvědčil jak podnikatele tak odbory k ústupkům - a první náznaky ukazují, že se mu to podaří.

Má to všechno ale dva stíny: při jarním jednání Air France nabídla, že si na sebe vezme všechny dluhy Alitalie - nyní to vše, včetně sociálních opatření bude na bedrech daňových poplatníků. Navíc nová společnost CAI bude absorbovat konkurenta Air One na vnitřním trhu - takže o konkurenci nebude ani řeč a ceny letenek určitě nepoklesnou. Premiér Berlusconi se zmínil o tom, že zahraniční partner patrně vstoupí s menšinovým podílem do nové společnosti. Soupeři jsou Lufthansa a Air France. O Lufthansu stojí především zástupci Milána, o Air France Řím. Vzhledem k tomu, že současná vláda je pevně v rukou severu, je pozice německé firmy určitě silnější.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání . Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas .

autor: Josef Kašpar
Spustit audio