Autem do německých měst jen se zvláštní emisní plaketou, navrhuje šéfka úřadu pro životní prostředí

10. březen 2018
Diesel čistota ovzduší

Prezidentka Spolkového úřadu pro životní prostředí Maria Krautzbergerová nevidí žádnou alternativu k zákazu dieselů v Německu. Nejvyšší správní soud v Lipsku rozhodl, že obce mají právo zakázat vjezd autům se staršími naftovými motory. Radnice ale mají jen velmi omezené možnosti, jak dodržování zákazu kontrolovat.

Situaci by mohly vyřešit dvě nové plakety, nastiňuje sociálnědemokratická politička v rozhovoru pro německý deník Süddeutsche Zeitung. Podle Krautzbergerové by celý tento problém nikdy nevznikl, kdyby výrobci skutečně dodržovali emisní normy.

Jak ale upozorňuje, auto na naftový pohon splňující normu Euro 5 roku 2009 vypouští v průměru více oxidu dusíku než auta s emisními normami Euro 3 a 4, které byly zavedené na počátku nultých let. Verdikt správního soudu se ale nedá obejít, přinejmenším ne ve městech jako Düsseldorf nebo Stuttgart, kde se výrazně překračují maximální povolené koncentrace škodlivin.

Zákaz jen občas

Německé obce si ale stěžují, že dodržování zákazu nemohou kontrolovat, protože autům chybí viditelné označení. Právě z toho důvodu Krautzbergerová prosazuje novou plaketu, aby zamezila různě poslepovaným opatřením na obecní úrovni, kvůli kterým by se zpomalovala plynulost dopravy ve městech. Krautzbergerová v rozhovoru pro německý deník upozorňuje, že plakety budou ve skutečnosti potřeba dvě.

Ve městech jako Mnichov by se zavedla tmavomodrá plaketa, která by zaručovala dodržování hraničních hodnot exhalátů. Do centra by tak směla vjíždět pouze benzínová auta nebo vozy s nejnovějšími naftovými motory. Ve městech jako Mohuč, kde se hraniční hodnoty tak často nepřekračují, by stačila jen světlemodrá plaketa. Na silnice by tak po úpravě svého dieselového vozu mohlo vyrazit více řidičů, než navrhovali lipští soudci. Ti totiž zákaz vztáhli na všechna auta emisní normy Euro 5.

Jak ale Süddeutsche Zeitung oponuje, samotní zástupci automobilového průmyslu varují, že upravená auta spotřebovávají více paliva, což má zase negativní dopad na klima. Krautzbergerová je ale toho názoru, že ochrana klimatu by se neměla upřednostňovat před ochranou zdraví. Úprava automobilů podle političky klima neohrozí. A cituje studii známého německého automotoklubu ADAC, podle níž stoupne spotřeba paliva v upraveném voze o jedno až šest procent.

Mnichov

Problém vyřeší čas

Maria Krautzbergerová také v rozhovoru odmítá, že by se nové opatření dotklo milionů občanů, kteří si nebudou moct dovolit technickou modernizaci svého vozu. Místo toho vysvětluje, že se problém týká asi jen 66 měst, ve kterých se trvale překračují hraniční hodnoty oxidu dusíku. Novou plaketu budou potřebovat pouze řidiči, kteří do těchto sídel jezdí. Zákazy se navíc nevztahují na celé území města, což se prý v diskusích kolem zákazu dieselů často ztrácí.

Podle německého listu ale mnozí řidiči sázejí spíše na čas než na nové plakety. Je otázkou, zda se problém nevyřeší sám od sebe, až stará auta s naftovými motory postupně přirozeně nahradí moderní vozy. O tom, zda se plakety budou skutečně používat nebo ne, by měly rozhodnout samy obce, myslí si Krautzbergerová. Teď je prý potřeba reagovat na možnost zákazu starých dieselů, a to na celostátní úrovni.

Města, kde se maximální povolená hodnota oxidu dusíku překračuje jen těsně, se mohou podle sociální demokratky rozhodnout, zda problém se starými vozy vyřeší čas, nebo jestli zlepší příměstskou veřejnou dopravu. Jinde by taková řešení nestačila. Tam by naopak rychlejší obměnu vozů mohly podpořit právě zmiňované plakety, uzavírá Krautzbergerová v rozhovoru pro deník Süddeutsche Zeitung.

  • Zahraniční