Analýza krajských programů: ODS

7. říjen 2008

Občanská demokratická strana vstupuje do letošních krajských voleb z opravdu těžké pozice. Dosavadních dvanáct hejtmanů těžko dokáže obhájit a moc si nevěří ani na těch sedm, které získala po předminulých volbách. Krajští lídři se cítí oslabeni nedávnou kauzou Morava a měsíc trvající přetlačovanou mezi lidmi kolem Vlastimila Tlustého a ostatními poslanci ODS.

Občanští demokraté ale vládnou krajům už osm let, a to má důsledky, které se do letošních volebních programů prostě musely promítnout. V jakémsi podivném sebeuspokojení si ODS v naprosté většině krajů vystačí jen s hesly a ani se neobtěžuje podrobněji své záměry vysvětlit. Nutno ovšem říct, že kdyby se o to občanští demokraté pokusili, nestačíme se divit. Rád bych na několika ukázkách demonstroval, jak daleko se mohou politici dostat, když ztratí kontakt s realitou.

Snad nejvýmluvněji je to vidět u programu ODS v Moravskoslezském kraji - v kapitolce věnované dopravě. U strany, na kterou frontálně útočí levice a která by se tedy měla snažit ukrást hlasy tak zvaně obyčejných lidí, byste snad čekali závazek lepší veřejné dopravy: rychlejších, častějších a čistějších spojů. Nebo alespoň lepší dopravní infrastrukturu, rozbité silnice lidi taky trápí. Ale kdepak ostravská ODS! Ta na prvním místě, světe div se, píše: Prosadíme investice do modernizace letiště Leoše Janáčka v Mošnově a zajistíme další letecká spojení do evropských metropolí. Ano, to je to poslední, co ještě Moravskoslezskému kraji chybělo.

To středočeská ODS na to jde rafinovaněji. Nejprve se chlubí, že už opravila 720 kilometrů silnic, a pak voličům slibuje, že v příštím období to bude 150 kilometrů souvislých oprav ročně. Prý bude možné si to přeměřit. Inu, proč ne, jenomže při čtyřletém volebním období ten slib znamená 600 kilometrů opravených silnic. O šestinu méně, než už jich je opraveno. To je opravdu odvážný slib.

Pro opravy silnic jsou daleko více nadšeni občanští demokraté v Olomouckém kraji. Chtějí prosazovat, aby v oblasti dopravy byly na území kraje ročně použity minimálně tři miliardy korun. Jenomže Olomoucký kraj má roční rozpočet pouhé čtyři miliardy a z Evropských fondů těžko získá na dopravu více než miliardu ročně. Buď má olomoucká ODS nějakého hodně bohatého sponzora, nebo do těch slibovaných peněz započítala i investice ze Státního fondu dopravní infrastruktury, nebo nevím. Škoda, že volební program cudně mlčí o tom, odkud by ty peníze mohly přijít. Takhle to zavání planým volebním slibováním.

Naopak v dokonale kamuflovaném anti-populismu jsou zdaleka nejlepší občanští demokraté v Pardubickém kraji. Je nutné jim přiznat poněkud nemodrý, ale sympatický zájem o veřejnou hromadnou dopravu. Píší, ji považují za nezbytnou službu veřejnosti a dokonce dodávají, že je to významná a zároveň ekologická přeprava osob. Ale pak to přijde. Pardubický kraj bude podle nich dotovat veřejnou dopravu částkou tisíc korun ročně pro každého občana včetně dětí a seniorů. A je to. Ptáte se, co je na tom divného? Z rozpočtu Pardubického kraje vyplývá, že letos půjde na veřejnou dopravu v přepočtu 950 korun na obyvatele kraje. Při pětiprocentní inflaci ta slíbená tisícovka znamená, že příští rok na tom bude veřejná doprava stejně jako letos - a v dalších letech budou peníze reálně klesat. A s nimi i kvalita služeb. To je opravdu hodně nepopulistické, něco takového slibovat.

Ale jinak ODS ve zbytku republiky pro veřejnou dopravu příliš nehoruje. Ještě tak ve Středočeském kraji se hlásí k harmonogramu budování integrovaného dopravního systému a v kraji Plzeňském slibuje rozšíření tamního systému až na pětadvacet kilometrů od Plzně. I když netuším, jak tím chce oslovit voliče ze zbytku regionu. Kvalitnější dopravní obslužnost slibuje ještě ODS v kraji Libereckém. Zato ve Zlínském kraji: zatímco se skoro všechny konkurenční strany rozepisují o integrovaném dopravním systému, ODS o něm naprosto mlčí. Podobně v kraji Ústeckém, Jihočeském i Královéhradeckém.

Do popisované škatulky nezapadá snad jen program občanské demokratické strany v Karlovarském kraji. Na poměry této strany nezvykle se tam píše o nutnosti přesunout alespoň objemnější náklady z kamionů na železnici, a také o potřebě propojit železniční, linkovou autobusovou a městskou hromadnou dopravu do jednoho veřejného dopravního systému. Program, za který by se nemusela stydět ani Strana zelených.

Možná to ale s rozpitváváním volebních programů přeháním. Podle nedávného průzkumu STEM se voliči stejně rozhodují nejdřív podle celostátní politiky té které strany a pak ještě podle kandidátů na hejtmany. Z tohoto pohledu nejlepší cestu zvolil jihomoravský Milan Venclík. Se souvislým programem se vůbec neobtěžoval, zato na svých multimediálně pojatých webových stránkách sám promlouvá zabrán kamerou od pasu nahoru, vysvětluje svůj program, decentně gestikuluje a ještě se přitom usmívá. To vše proloženo fragmentárními, jakoby rukou psanými poznámkami a několika odstavci textu.

Občanská demokratická strana vstupuje do letošních krajských voleb z opravdu těžké pozice. Její krajští lídři si mohou blahopřát, že případný neúspěch ve volbách mají na koho shodit. Zlá média, cholerický Topolánek a podlý Morava budou po ruce. Kdyby se ale voliči rozhodovali podle stranických programů a podle péče, kterou jim kandidáti věnovali, je to jasné. Pokud ODS v krajských volbách propadne, mohou si za to hejtmanští kandidáti úplně sami.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání . Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas .

autor: jpu
Spustit audio