Znáte příměstské vlaky?

4. leden 2006

Moderní klimatizované bílo-modré vlaky řady 471 znají a mají v oblibě cestující z tratí v rámci Prahy a Středočeského kraje. Do roku 2008 má ČKD Vagonka Ostrava dodat Českým drahám 30 patrových jednotek této řady. Tyto stroje jsou schopny automatického provozu s přesností na centimetry.

Moderní klimatizované vlaky řady 471 - bílo-modré jednotky o výkonu 2000 kW s kapacitou 643 míst a nejvyšší rychlostí 140 km/h - znají a mají v oblibě cestující z tratí v rámci Prahy a Středočeského kraje. Výrobcem těchto jednotek je ČKD Vagonka v Ostravě-Vítkovicích, elektrickou výzbroj dodává plzeňská Škoda Transportation (Dopravní technika).

Vozidla v ceně asi 200 milionů Kč za jednotku jsou na evropské úrovni: mají skříně svařované z hliníkových extrudovaných profilů a z hlediska elektrické výzbroje jsou vybavena silovými obvody s tranzistorovými moduly IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor). Přední čela hnacího i řídicího vozu s lepenými bezpečnostními vrstvenými dvojskly tvoří skořepiny z kompozitních materiálů.

Skříň vozů je uložena na čtyřech membránových pneumatických pružinách, doplněných svislými i příčnými tlumiči. Vypružení je regulováno na stálou výšku skříně nad kolejemi, přičemž kontrolní zařízení nedovolí rozdíl tlaků vyšší než 2 bary. Spojení vozů je provedeno prostřednictvím dvou typů spřáhel. Obě spřáhla jsou vybavena plynohydraulickou patronou, která tlumí nárazy mezi vozy.

Spřáhla Dellner používají nejen jednotky ř. 471 ČD, ale i naklápěcí rychlovlaky Pendolino či nové vozy metra

Každý vůz má řídicí počítač, jenž komunikuje s počítači ostatních vozů pomocí dvou WTB linek. Ke komunikaci v rámci vozu se používají převážně sběrnice CAN. Strojvedoucí zadává pokyny vozidlu prostřednictvím dotykového displeje, klávesnice automatického vedení vlaku a dalších ovládačů, z nichž se informace většinou také přenášejí po sběrnici CAN.

Pokud je trať osazena tzv. MIB - magnetickými informačními body - jako například trať Praha - Kolín, nic nebrání používání AVV podle elektronického jízdního řádu a mapy tratě, které jsou uloženy v palubním počítači. Tento systém umožňuje automatickou jízdu vlaku optimální rychlostí a s ohledem na signály návěsti přenášené vlakovým zabezpečovačem (případně zadávané strojvedoucím) i samočinné zastavování s přesností na centimetry!

První hnací vůz nové řady 471 byl dokončen v roce 1997 a první kompletní třívozová souprava byla Českým drahám předána v roce 2000. Výroba jednotek stále probíhá; v současné době je jich 17, přičemž ČD nakupují zpravidla čtveřici souprav ročně. V brzké budoucnosti by se měl radikálně změnit design čel těchto jednotek i některé další technické prvky.

Vůz nové řady 471
autor: Ivo Valent
Spustit audio

Více z pořadu