Tvůrčí cesta anglického krajináře Johna Constabla

27. září 2014

Na konci 30. let 19. století se britský malíř William Powell Frith zastavil v ateliéru svého uctívaného současníka Johna Constabla, kde se vršily hromady polen, rostlin a listí. Hostitel mu řekl, že je potřebuje, aby nemusel hledat pravdu z druhé ruky.

Constable se snažil zdokumentovat anglickou krajinu tak svědomitě, že historici umění datovali jeho obrazy podle dobových zpráv o počasí na daném místě.

Recenzent deníku Wall Street Journal se vypravil do londýnského Muzea královny Viktorie a prince Alberta na výstavu „Constable aneb jak se rodí mistr.“ Čekalo ho tam 150 obrazů, akvarelů, kreseb a rytin včetně prací Petra Paula Rubense a Thomase Gainsborougha, které Constable obdivoval. Jeho vlastní slávu mu vynesla romantická záliba Britů v přírodě.

„Constablovi nešlo o žádnou avantgardu,“ řekl kurátor výstavy Mark Evans, „chtěl hlavně nově pojmout velkou tradici a co nejpřesněji zachytit přírodu. Maloval pod širým nebem, kde se těšil třeba z pozorování mraků, které mu připadaly skoro jako národní instituce.“ Spojení vlastenectví a lásky k přírodě najdeme v jeho době po celé Evropě.

Čtěte také

Constable, který zemřel roku 1837 v šedesáti letech, nebyl příliš plodný. Dokončil asi dvě stě obrazů, což nesnese srovnání s tisíci výtvory jeho krajinářského soupeře Williama Turnera, kterému pořádá konkurenční výstavu londýnská galerie Tate. Díky poměrně malému počtu Constablových obrazů je o ně nyní větší zájem než o práce jeho současníků. Jeho aukční rekord zaznamenal obraz Zdymadlo, který se prodal za více než 35 milionů dolarů.

Constable nakreslil poprvé „Katedrálu v Salisbury od jihozápadu“ černou a bílou křídou na modrém papíře, který zešedl, než malířova dcera Isabel darovala roku 1888 kresbu o rozměrech 20krát 30 centimetrů Viktoriinu a Albertovu muzeu spolu s dalšími čtyřmi obrazy a 390 přípravnými studiemi. Katedrálu navštívil Constable od roku 1811 mnohokrát i proto, že tu byl biskupem jeho přítel John Fisher. Chrám byl jeho ústředním tématem po celý život. „Neuvidíme nic, dokud to úplně nepochopíme,“ řekl malíř roku 1821.

Logo

Constable piloval své mistrovství opakovanými olejovými skicami v plném měřítku, což byl postup, který byl běžný v benátské renesanci, ale v jeho době už byl skoro neznámý. Malířovy svižné studie se začaly v Británii podrobně studovat až po jeho smrti. Tento zájem souvisel s rozmachem francouzského impresionismu a zejména s úspěchem série Kupek sena, které opakovaně maloval Claude Monet kolem roku 1890.

Kulturní elity dvou evropských zemí se začaly podle kurátora Marka Evanse přít o původ impresionismu. Britové najednou přehodnotili svůj názor na Constabla a začali ho líčit jako vzor francouzského impresionismu. Pohnutý život obrazů ilustruje také epizoda z roku 1823, kdy Constable namaloval Katedrálu v Salisbury při pohledu z biskupského parku.

Čtěte také

Hodnostář anglikánské církve a jeho dcera jsou malé postavy v levém rohu plátna. Většina současných diváků se shodne, že atmosféra obrazu je šťastná, ale biskupovi se na něm nelíbily mraky, které mu připadaly hrozivé. Než Constable dokončil optimističtější verzi, biskup zemřel, a původní obraz zůstal zasunut v malířově ateliéru. Dnes patří k jeho nejobdivovanějším dílům.

Smrt Constablovy ženy Marie v roce 1828 malíře zdrtila. Předchozí zobrazení Salisburské katedrály a jiné anglické krajiny jsou charakteristické řádem a zjasněnou atmosférou, ale nad Saliburskou katedrálou při pohledu z luk z roku 1831 se po bouři klene duha a okolí je zpustošeno úderem živlů. Kritikům to nešlo na rozum. Englishman's Magazine z roku 1831 se pokusil o zdvořilou kritiku, že „je to určitě pozoruhodná věc, ale je v ní něco děsivého a nepřirozeného.“ Soukromý britský sběratel prodal loni obraz galerii Tate Britain za 37 milionů dolarů.

Logo

V pozdních letech se Constable věnoval duchovním tématům překračujícím jeho anglikánskou víru, jako byl židovský hřbitov a četná zobrazení dávného a záhadného Stonehenge. Malířovi současní obdivovatelé se dohadují, že změnu způsobila deprese vyvolaná smrtí jeho ženy. Kurátor Mark Evans ji vidí prozaičtěji. Po Mariině smrti zůstalo Constablovi velké dědictví a tvůrčí svoboda ho propustila na nekonvenční cesty.

Výstava Constable aneb jak se rodí mistr je v londýnském Viktoriině a Albertově muzeu otevřena do 11. ledna 2015.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: Jan Černý
Spustit audio