Stávající platy snižují prestiž učitelství. Za 20 let nám zůstanou jen nekvalitní pedagogové, varuje předseda školských odborů

2. září 2016

Do nového školního roku vstoupili učitelé s nárůstem platů 8 %. Do budoucna ovšem jak odboráři, tak ministryně školství, požadují víc. A sice v příštích třech letech 15 % každý rok.

„O to povolání nebude zájem a poznáme to za dejme tomu 20 let, kdy všichni učitelé, kteří jsou teď v produktivním věku, odejdou do důchodu. A v podstatě budeme zase hledat řešení, což já nepodporuji, aby mohl učit každý, protože o to nebude zájem. A na výsledcích a produktivitě žáků se to projeví,“ říká předseda školských odborů František Dobšík v Interview Plus.


Jsme odboráři, tak půjdeme do ulic... Uvidíme, jak se ta jednání povedou. Já osobně stávku neplánuji. Jsem zastánce vyjednávání, tvrdého vyjednávání. Ale samozřejmě, pokud nebude ta druhá strana ochotná nalézt nějaké řešení, tak je to odpovídající, že se zaměstnanci za svá práva postaví. Možností je hodně, stávka je v úvaze, až když všechno ostatní selže.František Dobšík

Podle něj je plat pro motivaci učitelů, a to nových i stávajících, to nejdůležitější. „Lidé jdou na pedagogické fakulty, ale potom nenastoupí, když zjistí, kolik to je. Nebo po dvou nebo třech letech odcházejí muži s tím, že například chtějí založit rodinu.“


Jak uvádí Dobšík a analýza CERGE EI, více než 80 % kantorů momentálně nebere to, co vysokoškolák. To je podle nich alarmující, a vláda by to měla řešit. Cílem je dostat se do tří let na 130 % průměrné mzdy. Dle srovnání v rámci zemí OECD je na tom ČR v oblasti odměňování pedagogů nejhůř.

„Jde o ty současné pedagogy, kteří v tom systému pracují, a jde hlavně o budoucnost. A to potvrzují odborníci, že zájem o toto povolání není. Ztratilo prestiž v tom, jak je ohodnoceno.“

Může si to ekonomika dovolit?

Podle Dobšíka se mnoho odvíjí také od toho, v jakém stavu bude ekonomika a jak budou dostávat přidáno ostatní státní zaměstnanci. „My je neustále jenom stíháme. Ta přidání, která byla předtím, tak de facto všichni dostávali stejně a propad vůči školství se jen prohluboval.“

Jak uvádí: „Kdyby se za dob vlád, kdy byla krize, možná víc přidalo, tak jsme ji měli možná dříve za sebou,“ odvolává se k možným řešením, která nepřinesla předchozí vláda.

Jak by měl podle Dobšíka vypadat kariérní řád učitelů? I to se dozvíte při poslechu celého Interview Plus

autoři: mro , bar
Spustit audio