Raketa pro let na Měsíc dostala jméno

17. červenec 2006

Minulý týden americká kosmická agentura NASA oznámila, že raketa, která vrátí lidi na Měsíc a jednou je poveze i k Marsu, dostala jméno Ares. Ve skutečnosti se jedná o dva nosiče - jeden bude vynášet lidi (Ares I) a druhý užitečný náklad (Ares V). Loď pro vlastní výpravu totiž vznikne až na oběžné dráze kolem Země.

"Ares je vlastně antické jméno božstva zasvěceného Marsu," vysvětluje administrátor NASA pro pilotované výzkumné výpravy Scot Horowitz. "Je to velmi výstižná volba. Vzdáváme tím poctu minulosti a současně míříme do budoucnosti jménem, které rezonuje s výzkumnými cíly NASA."

Pilotovaný kosmický systém pro návrat na Měsíc, vybudování stálé základny na něm a výpravu lidí k Marsu už nepočítá s raketoplánem, ale se dvěma typy klasických raketových nosičů. Jeden je určený pro vynesení vlastní lodi s posádkou (Ares I) a má na nízkou oběžnou dráhu vynést náklad okolo 25 tun. Druhý (Ares V) je určen pouze pro náklad a na stejnou "destinaci" dopraví až 130 tun. Teprve tam dojde k pospojování velitelské lodi s dalšími prvky systému. Čísla I a V přitom evokují označení nosných raket Saturn, známých z lunárního programu Apollo. Velitelská loď, zatím pracovně označované jako CEV (Crew Exploration Vehicle), dostane oficiální jméno teprve později. Celý systém s mnoha variabilními prvky má výstižné označení Constellation (Souhvězdí).

Logo

Nosné rakety Ares I a V byly navrženy tak, aby co nejvíce vycházely z již hotových technologií, takže vývoj a stavba budou relativně levné. První stupeň Ares I tvoří pětisegmentový motor na pevné palivo, odvozený z pomocných startovacích motorů raketoplánu Space Shuttle. Druhý stupeň má motor J-2X na kapalný vodík a kyslík; je vlastně vylepšeným motorem J-2, osvědčeným už z programu Apollo. Na něm je připevněna vlastní loď, která bude při startu opatřena záchrannou raketou pro případ havárie.

"Nákladní" raketa Ares V vznikla podobnou cestou. Základem prvního stupně je zvětšená palivová nádrž z programu Space Shuttle s pěti motory RS-68 na zádi a dvěma přídavnými motory na tuhé palivo na bocích. Jde tedy vlastně o téměř shodnou kombinaci, jakou používají současné raketoplány. Při dopravě nákladů se však její slabiny (problémy s odpadávající tepelnou izolací) nemohou projevit: náklad je na špici mimo dosah úlomků a navíc se nevrací zpět do atmosféry. A hlavně tam nejsou lidé...

Spojením nákladů Ares I a V vznikne vlastní kosmická loď

Druhý stupeň Ares V je shodný s Ares I. Celý tento těžký nosič je vysoký přibližně 120 metrů, je tedy rozměry srovnatelný se Saturnem V z programu Apollo. Bude k velitelské lodi na oběžné dráze dopravovat vše potřebné pro specifické cíle každé mise: servisní moduly, zásoby a pohonné hmoty, lunární modul, moduly a díly pro stavbu základny na Měsíci i prvky soulodí, které se okolo roku 2030 s lidmi vydá na Mars.

autor: Jan Novák
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.