Porsche chystá nový sporťák, Číňané představují robotické auto bez řidiče

22. prosinec 2015

Zatímco automobilka Porsche připravuje rychlý sportovní elektromobil, čínská firma Baidu představila robotické auto bez řidiče. Americký technik zjistil, že letadla se pravděpodobněji střetnou se želvou než s dronem. A chytrý osvětlovací systém Philips Hue zablokoval ostatní výrobce osvětlovacích komponent. Novinky ze světa vědy a techniky Magazínu Leonardo.

Automobilka Porsche připravuje rychlý sportovní elektromobil

Tento zatím koncepční vůz se jmenuje Mission E a odborní pozorovatelé v něm vidí odpověď na sportovní elektromobil firmy Tesla, který nese označení Tesla Model S (nebo na elektromobil BMW i8). Firma Porsche jej chce uvést na trh někdy v roce 2019 nebo 2020. Do jeho vývoje bude muset investovat asi 700 milionů euro. Typově půjde o čtyřdvéřový sedan se čtyřmi sklápěcími sedadly. Výkon elektrického pohonu bude činit 600 koňských sil, přičemž elektromobil dosáhne rychlosti 100 kilometrů za tři a půl sekundy od startu. Dosáhne maximální rychlosti 250 kilometrů za hodinu. Jeho akční rádius na jedno nabití baterie by měl činit asi 500 kilometrů. Baterii bude možné dobít na 80 procent kapacity už za 15 minut. Otevřená je také možnost bezkontaktního dobíjení baterie z podlahy garáže. Přístrojový panel bude mít formu OLED displejů a vzhledem bude připomínat klasické uspořádání z mobilu Porsche 911. Speciální senzor bude sledovat, kam se řidič právě dívá a kde sedí a podle toho se budou na displejích aktivovat příslušné prvky a menu. Firma také mluví o možnosti ovládání některých funkcí auta pomocí gest.

Zdroje: Automobile Mag, Top Gear, Motor Authority, ExtremeTech, USA Today, Independent, MSN, Washington Post

Letadla se pravděpodobněji střetnou se želvou než s dronem

V současnosti řada států na světě vytváří přísná pravidla pro provoz malých létajících bezpilotních prostředků, takzvaných dronů. V zásadě v nich jde také o to, aby se drony během svého provozu nemohly plést do dráhy letadlům. Americký ekonom a technik Eli Dourado, pracující v rámci libertariánského think tanku Mercatus Center, se však podíval podrobněji na statistiky střetů letadel s různými objekty za poslední roky a zjistil překvapující fakta. Od roku 1990 až do dneška totiž došlo k 198 střetům letadel se želvami (!), zatímco se doposud nestalo ani jednou, že by se letadlo střetlo s dronem. Dokonce ani v poslední době, kdy se počet dronů ve vzduchu podstatně zvýšil. Autor tyto statistiky komentoval sarkastickou poznámkou, že zatímco autoritativní americký úřad pro leteckou dopravu (Federální letecké správa, FAA - Federal Aviation Administration) zavádí přísná pravidla pro provoz dronů a nutí jejich majitele je registrovat, nikdo se nestará o pravidla pohybu mnohem “nebezpečnějších” želv a nikdo se také nesnaží želvy registrovat, přestože se želvy zatím ukázaly pro leteckou dopravu jako rizikovější. Kromě želv se letadla také srážela samozřejmě i s jinými živočichy, například s ptáky, ale také se savci různých druhů.

Zdroje: Popular Science

Chytrý osvětlovací systém Philips Hue zablokoval ostatní výrobce osvětlovacích komponent

Doby, kdy jsme jen do objímky zašroubovali obyčejnou “hloupou žárovku” a o nic se už dále nemuseli starat, jsou nenávratně pryč. Nastupuje epocha chytré domácnosti, do níž patří mimo jiné i systémy chytrého osvětlení. Tyto systémy umožňují ve spolupráci s moderními, efektivními, regulovatelnými a programovatelnými svítidly mnohem více variabilní osvětlení, než kdy předtím. Avšak situace v této oblasti se začíná podobat ostatním druhům informační technologie. Firma Philips vyvinula systém chytrého osvětlení Hue, který donedávna umožňoval také používání chytrých žárovek jiných firem. Nedávná změna ve firmwaru tohoto systému však vyřadila ze hry svítidla od řady jiných firem, které se nepřipojily k procesu certifikace vyžadované firmou Philips. Tato kauza se zdá být analogií ke staršímu případu správy digitálních práv (DRM), který kdysi zasáhl oblast multimediálního přehrávání na osobních počítačích. Firma Philips toto omezení zdůvodňuje neustálým vývojem vlastní technologie a následným nedostatkem kompatibility ze strany necertifikovaných žárovek jiných výrobců.

Zdroje: ExtremeTech, TechHive, TechCrunch

Čínská firma Baidu představila robotické auto bez řidiče

Firma Baidu je dosti přesnou čínskou analogií americké firmy Google. Kromě toho, že Baidu provozuje nejvýznamnější vyhledávací server v Číně, podniká také výboje na území umělé inteligence a v poslední době o sobě dává znát i v oblasti robotických aut bez řidiče, tedy stejně jako Google.
Firma Baidu si pro demonstraci svých automatických a řídících technologií vybrala automobil značky BMW série 3 a ulice Pekingu. Auto se v rámci své cesty dlouhé 30 kilometrů pohybovalo jak na dálnicích, tak i na běžných ulicích. Strategie Baidu je taková, že firma bude robotická auta nejprve učit pohybu po některých vybraných úsecích a po jejich zvládnutí se bude moci tato oblast postupně rozšiřovat.

Zdroje: Wired, Mashable, MIT Technology review

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio