Podmořští roboti z Lega

23. září 2010

Robota, který se má samostatně pohybovat v hlubinách oceánu, staví američtí studenti z Tufts University. Na tom by nebylo nic divného, protože podobných strojů výzkumná pracoviště vyvíjejí mnoho. Tento robot se však skládá z dílů dětské stavebnice Lego - a nejde o žádnou hru.

"Cílem naší práce je vytvořit systém, který by bylo možné použít pro propagaci a výuku robotiky na středních školách," říká Morgan Hynes, jeden z členů týmu. O významu jeho záměru svědčí mimo jiné financování programu seriózní nadací pro podporu výzkumu National Science Foundation (NSF).

Dětská stavebnice Lego je pro účely výuky a popularizace robotiky jako stvořená, protože každý student se s ní patrně již dříve setkal, díly jsou odolné, snadno se spojují a nabízejí téměř neomezené možnosti kombinací. Součástí stavebnice jsou také motorky, zdroje a řídící prvky. Podmořský robot z Lega je na Tufts University vyvíjen ve dvou stupních: v první fázi studenti stvořili dálkově ovládaný stroj (ROV - Remote Operated Vehicle), který již spolehlivě funguje. V této fázi členové týmu řešili základní problémy stavby prvků podvodního robota - pohon, řízení, vodotěsnost dílů a podobně.

Podmořský robot z Lega má zvýšit zájem mladých lidí o robotiku a programování

Další krok bude složitější. Konstruktéři totiž chtějí zařízení přestavět tak, aby se pod vodou pohybovalo zcela samostatně, bez dálkového ovládání. Zařadí se tak do vyšší kategorie AUV (Autonomous Underwater Vehicle). Program nemá za cíl jen vytvoření samotného robota, ale také jeho využití. Studenti budou spolupracovat s Národní organizací pro oceánský a atmosférický výzkum (NOAA), pro níž budou získávat některá data a údaje ze svého robota budou porovnávat s daty z profesionálních zdrojů.

Jiný pohled na robota. Lego umožňuje snadno a rychle získat základní prvky i pro poměrně složité konstrukce

"V první fázi se studenti naučí navrhovat, stavět a programovat robotická zařízení, v druhé je používat - a přitom nahlédnout do zásad skutečné vědecké práce," říká se v materiálech Tufts University.

Tým z Tufts University není jediný, kdo staví podmořského robota z Lega. Ze stejných důvodů se na tuto stavebnici zaměřil i Harry Bohm z Simon Fraser University (Britská Kolumbie). Konstrukci, stavbu a testování stroje nazvaného Sea Angel (Mořský anděl) popisuje v knize Projekt Sea Angel - oostavte si vlastního podmořského programovatelného robota z Lega.

Stejně jako v případě předešlého projektu je i Bohmovo úsilí zaměřeno především pedagogicky: kniha je určena rodičům, pedagogům a vzdělávacím knihovnám s cílem probudit v dětech zájem o perspektivní obor a dát smysluplnou náplň jejich volnému času. Že na americkém kontinentu berou propagaci a výuku vědy a techniky za správný konec, ukazuje i podstatně větší zájem tamních mladých lidí o technické a přírodovědecké obory, než jaký vykazuje Evropa.

Logo
autor: Jan Novák
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.