Petr Hartman: Zmatek kolem tunelu Blanka

21. listopad 2013

Investice ve výši desítek miliard korun bez řádné smlouvy. Na první pohled těžko představitelná věc. Podle názoru současného vedení hlavního města naopak realita. Až do takovéto fáze se dostala výstavba tunelu Blanka. Podpis smlouvy, kterou má být budování tohoto díla ošetřeno, prý nebyl na magistrátu řádně odsouhlasen, proto by měl být dokument neplatný.

K tomuto závěru dospěl kontrolní odbor. Výsledek jeho práce byl zveřejněn po tom, co zhotovitel zmiňovaného díla, tedy Metrostav, oznámil, že ve stavbě pokračovat nebude. Firma to zdůvodnila tím, že jí hlavní město dluží přes dvě miliardy korun a celý projekt špatně z pozice investora řídí. Při budování tunelu se totiž vyskytly různé tzv. vícepráce a dílčí změny projektu, což není u podobných staveb nic mimořádného. Zároveň to nemusí nutně znamenat, že se dodavatel snaží neoprávněně získat více financí z veřejných peněz, než kolik by mu reálně příslušelo.

Zmiňované práce byly provedeny, přitom nebyly řádně smluvně ošetřeny. Jen obtížně si lze představit, že by k tomu opakovaně docházelo bez souhlasu investora. Vedení města se před několika měsíci pokusilo tento problém zpětně vyřešit dodatky ke smlouvám. Zda vše proběhlo v souladu se zákony, to by mohlo napovědět šetření policie. Ta totiž v loňském roce kvůli tomu obdržela trestní oznámení na tehdejšího primátora Svobodu a ředitele investičního odboru Beránka. Do dnešního dne není známo, k jakému výsledku dospěla.

Současné vedení magistrátu v čele s primátorem Hudečkem se tak může obávat toho, že by i ono mohlo čelit trestnímu oznámení, pokud by se pokusilo situaci kolem Blanky řešit podobným způsobem. Zpochybněním podpisu smlouvy může získat čas k hledání cesty, jak tunel dobudovat co nejdříve, bez nesplacených faktur a pokud možno bez prodražení o další miliardy. V tuto chvíli totiž ještě není definitivně potvrzeno, že by k podpisu smlouvy byl nutný souhlas tehdejší rady a zastupitelstva a že je skutečně neplatná. Ostatně na stavbu bylo vydáno stavební povolení a některé její části už byly zkolaudovány.

Tunel Blanka není jediným problematickým projektem převzatým z minulosti. Dalším je karta Opencard. Radní její potíže řešili takovým způsobem, že si za to vysloužili zájem policie. Aby systém mohl fungovat a karty byly bezpečnější, muselo dojít ke změnám. Ty nemohl na základě předchozích smluv udělat nikdo jiný, než výhradní držitel licence. Proto byl vypsán takový typ výběrového řízení, ve kterém byla oslovena pouze tato firma. Přesto radní čelí trestnímu stíhání. Byť v dobré víře, chovají se právně méně obratně, než jejich předchůdci.

Přitom v souvislosti s miliardovými zakázkami hlavního města se tehdy objevovala jména kontroverzních zákulisních hráčů Rittiga a Janouška a probíraly se jejich vazby na tehdejší politické vedení Prahy a na magistrátní úředníky. Na lavici obžalovaných by se paradoxně mohli nakonec ocitnout ti, kteří se snažili tento systém zbořit a sporné projekty dovést do zdárného konce.

autor: Petr Hartman
Spustit audio