Omezený provoz na D8: „Pohyby jsou pouze lokální,“ říká Petr Kycl

20. prosinec 2016

Zbývající úsek dálnice D8 na Drážďany byl s velkou pompou v sobotu otevřen. Jenže na dvou kilometrech se jezdí jen dvěma pruhy. Jak si to máme vysvětlit? „Vysvětlení je jednoduché: ze čtvrtka na pátek, těsně před otevřením dálnice, byly monitoringem, který na stavbě probíhá, naměřeny hodnoty, které přesáhly určitou hranici,“ odpovídá Petr Kycl, vedoucí odboru aplikované geologie České geologické služby.

„Na základě těchto zrychlených pohybů se sešla rada monitoringu, která jednoznačně vyhodnotila, že ta konstrukce, na které byly naměřeny pohyby, je ve stavu mezní přijatelnosti a doporučila ŘSD, aby úsek stavby v okolí této konstrukce byl vyloučen z provozu,“ dodává.


V přemíře snahy stavařů a všech v okolí co nejrychleji zabezpečit stavbu došlo v souvislosti se stavebními pracemi pod tzv. pražskou opěrou k drobným pohybům. – Tyto pohyby jsou opravdu lokální, v místě tzv. pražské opěry a přiléhajícího násypu. Jak monitorovací vrty nad dálnicí, tak pod ní neukazují na žádné pohyby. PETR KYCL

Podle Petra Kycla se nejednalo o dramatické pohyby v řádu centimetrů, ale o první milimetry. Znepokojující ale byla pro radu jejich rychlost. Kdyby provoz na tomto úseku D8 nebyl bezpečný, nikdo by si ho podle něho nedovolil otevřít ani v omezeném rozsahu.

Monitorování stavu probíhá několika metodami – používá se přesné geodetické optické laserové měření vlastní konstrukce s přesností do jednoho milimetru, dále se pomocí inklinometrických vrtů měří pohyby v podloží, hydrogeologické vrty snímají kolísání hladiny podzemní vody, ale využívají se i další metody.

Kdy by se po D8 mohlo jezdit v plném rozsahu? „To nejsem schopen říct, protože zvažujeme, že po dobu dokončování sanačních prací by se provoz vyloučil. Druhá možnost je, že jakmile se ty pohyby uklidní, tak se tam ta doprava může svést, ale je to v souběhu s pracemi a je možná lepší, když mají stavebníci klid. To bude další rozhodnutí rady, tady bych nespekuloval,“ říká Kycl.

Je rozumné, že dálnice D8 vede tak problematickým geologickým územím? Kde se stala chyba? A byly by jiné varianty jejího vedení lepší? Poslechněte si celé Interview Plus s Petrem Kyclem >>

autoři: Michael Rozsypal , jpr
Spustit audio