Objevuje Ředitelství vodních cest na Labi Ameriku? Bezjezová varianta funguje, tvrdí ochránci přírody

17. říjen 2014

Stavbě jezů na Labi leží v cestě čím dál tím méně překážek. Ministerstvo dopravy chce zvýšit splavnost řeky a rezort životního prostředí by měl říct, jestli stavba nenaruší přírodu.

V čele obou dotčených ministerstev stojí mimochodem členové hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše, kterému shodou okolností patří chemičky, které by měly o dopravu svých produktů po vodě největší zájem.

„Měla by být vytvořena příčná stavba se sklopnými jezy, vzdutí by bylo maximálně na úrovni jednoleté vody,“ předložil v pořadu Pro a proti své plány šéf Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Vedle jezu by měla být vybudována plavební komora a malá vodní elektrárna, která by zásobovala elektřinou přibližně polovinu města Děčín a ušetřila by kolem 37 tisíc tun CO2 ročně, dodal ředitel ŘVC.


Fojtů: „Bezjezové varianty jsme nechali vyhodnotit, ale žádná z nich nevyhovuje parametrům, kterých je třeba dosáhnout. Nemá proto smysl vyhazovat peníze za něco, co plavbě nepomůže.“

Nedodržení parametrů by podle Fojtů znamenalo zavedení jednosměrného provozu na vybraných úsecích Labe. „Bezjezová varianta nahrazuje jedno úzké místo jiným úzkým místem.“

Ředitel společnosti Přátelé přírody Marián Páleník bezjezovou variantu upřednostňuje.

„V roce 2005 ministerstvo životního prostředí uložilo Ředitelství vodních cest, aby do dokumentace hodnocení vlivu na životní prostředí zahrnulo bezjezovou variantu. Už 9 let čekáme na to, až to ŘVC udělá.“


Páleník : „Pan ředitel sice tvrdí, že se bezjezová varianta posuzuje, ale není to pravda. Ředitelství vodních cest předložilo dokumentaci už dvakrát, nikdy tam bezjezová varianta nebyla, proto ministerstvo dokument dvakrát vrátilo. Nyní se chystá předložit třetí dokumentaci, opět bez bezjezové varianty.“

Parametry, které chce Fojtů při úpravě šíře toku za dodržet, vyplývají pouze z ministerské vyhlášky, a ne ze zákona, vysvětlil Páleník.

Podle Páleníka neexistuje na straně ŘVC vůle jednat. „Nikdy za těch 20 let s námi nikdo neprobral bezjezovou variantu, současný ředitel se tomu neustále vyhýbá.“

„Nikdo neříká, že na celém úseku 40 km toku musí být zúžena plavební dráha. My říkáme: zužme plavební dráhu tam, kde je to nutné tak, aby by došlo ke zvýšení hladiny,“ žádá Páleník.

Jako příklad uvádí Německo, kde běžně uvažují, že zúží Labe na 40 m. „Protože to ničemu nevadí.“

„Je úplně běžné, že se ve světě dělají delší úseky s jednosměrným lodním provozem. V České republice máme pořád pocit, že musíme objevovat Ameriku, ale ono to jinde funguje,“ konstatoval ředitel společnosti Přátelé přírody.

autoři: tpa , oci
Spustit audio