Nejstarší, nejvzdálenější a zrozená brzy po velkém třesku. Japonští vědci našli novou galaxii

8. duben 2022

Japonští vědci objevili dosud nejstarší známou galaxii v našem vesmíru. Pochází z doby těsně po velkém třesku. Světlo této galaxie tak k Zemi letělo zhruba 13,5 miliardy světelných let. Podle astronomů jde o jednu z prvních galaxií vůbec.

Galaxii objevili japonští vědci, kteří pracovali s optickými a infračervenými dalekohledy observatoře ALMA v Chilské poušti Atacama. Analyzovali záznamy z více než 700 tisíc objektů, až našli nejstarší galaxii, která kdy byla objevena. Ta proto teď nese název HD1.

Pro astronomy tahle galaxie představuje záhadu. Podle nich je totiž na svou extrémní vzdálenost nezvykle jasná. Jedním z nejpravděpodobnějších vysvětlení je přítomnost super masivní černé díry v jejím středu, na kterou dopadá hmota, což uvolňuje obrovské množství energie.

Právě tohle by ale nabouralo dosavadní předpoklady o rychlosti vývoje těchto černých děr. Nikdo si dosud nemyslel, že by takto obrovské černé díry mohli vzniknout tak rychle po velkém třesku.

Více si poslechněte ve Vědě Plus.

Uslyšíte také, že britští vědci oznámili nečekaný průlom. Takzvaný elixír mládí je prý nadosah: podařilo se jim buňky lidské kůže omladit o 30 let. Co přesně jejich objev znamená?