Něco mezi vznášedlem a letadlem

30. červen 2006

Vznášedlům se v 60. letech minulého století předpovídala skvělá budoucnost, pak ale jejich sláva nějak vyšuměla. Přesto stále existují konstruktéři, kteří na šťastnou hvězdu těchto strojů věří. Se svérázným řešením, které spojuje princip vznášedla a ekranoplánu (letounu využívajícího přízemní efekt křídla) přišla britská firma Prestige Hovercraft.

Princip vznášedla spočívá v tom, že vzduch hnaný silnými ventilátory mezi stroj a podložku jej nadzvedne - a díky minimálnímu tření lze dosahovat poměrně velkých rychlostí. Potíž je v tom, že ta podložka musí být prakticky vodorovná, a tak se tyto stroje uplatnily až na nemnohé výjimky jen nad mořskou hladinou. Velkou pozornost jim svého času věnovali vojáci spatřující v nich skvělý bojový prostředek pro obojživelné operace. Známá jsou také velká dopravní vznášedla spojující pobřeží Velké Británie a Francie. Kariéru prvních prakticky ukončil rozpad Sovětského svazu, druhé dostal na lopatky tunel pod Kanálem. Doplatily na hlučný a nehospodárný provoz i na neschopnost překonávat příliš rozbouřené moře. Dnes se vyrábějí prakticky jen malá vznášedla pro sportovní účely.

Zajímavé vylepšení tohoto typu strojů vyzkoušela britská firma Prestige Hovercraft vyrábějící malá čtyř až šestimístná vznášedla dosahující nad klidnou vodní hladinou podstatně větší rychlosti než jakýkoliv běžný motorový člun. Její konstruktéři se s tím ale nespokojili a připojili ke vznášedlu krátká a velmi široká křídla se speciálně tvarovaným profilem. Vznikl tak druh letadla nazývaný nejčastěji ekranoplán. Tyto stroje využívají toho, že v malých výškách křídla vykazují přídavný vztlak díky tzv. přízemnímu efekt, díky kterému výrazně roste nosnost.

Logo

Okřídlené vznášedlo tedy dmychadlo zvedne nad hladinu do výšky asi dvacet centimetrů a velká horizontální vrtule ho začne urychlovat vpřed. V tu chvíli vstupují do hry křídla, která jej vynesou asi půldruhého metru nad vodu, takže v nízkém letu překonává i neklidnou hladinu, případně plochý pobřežní terén. Stroj se vzduchem chlazeným motorem Subaru 62 kW je dlouhý 8 metrů, široký 2,3 metru, při rozpětí křídel necelých 7 metrů. Křídla jsou snadno demontovatelná a lze je skrýt do trupu, takže z ekranoplánu se může rychle stát "obyčejné" vznášedlo. V okřídlené verzi unese 2-3 osoby a dosáhne rychlosti okolo 150 km/h. Bez křídel unese 5 až 6 osob.

Firma tento typ vyrábí komerčně, takže nevejde-li se vám už do slamníku nějakých 24 tisíc liber, můžete je výhodně uložit do okřídleného vznášedla UH-18SPW. Ovšem pozor: za tento pakatel bude vaše jen v nejjednodušší verzi. Kdyby vám při nízkém letu nad vodou náhodou chyběly sedačky obložené pravou kůží, navigace GPS, poziční světla, osvětlení interiéru kabiny, vysílačka, námořní radar a další maličkosti, budete muset do toho slamníku hrábnout pro další dva tisíce liber.

Logo
autor: Petr Kos

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.