Městská tříkolka Clever Micro-mini
Ve spolupráci německé automobilky BMW a University of Bath ve Velké Británii vznikl prototyp městského hybridního moto-automobilu, kombinuje výhody obou těchto dopravních prostředků. Do řízení a udržování stability aktivně zasahuje celá škála elektronických prvků.
Technicky vyspělé vozidlo, u něhož do řízení a udržování stability aktivně zasahuje celá škála elektronických prvků, má název Clever - Compact Low Emission Vehicle for Urban Transport.
Francouzský Velocar ze 40. let, legendární Isetta od BMW, švédský Shopper Mopedbil ze 70. let, neúspěšný Sinclair C5 a z poslední doby pokusné elektrické vozidlo G-Wiz, to vše jsou přímí předchůdci Cleveru v jinak zatím nepříliš početné třídě micro-mini.
Vozítko Clever, které přes své nevelké rozměry dosahuje hmotnosti běžného malého automobilu, se snaží nabídnout řešení individuálního pohybu po ulicích těm, kdo často zažívají problémy s přehuštěným provozem a parkováním v centrech velkých měst. Třída mikro-mini podle názoru odborníků otevírá i případnou možnost (při masovějším rozšíření) v budoucnu využít jízdy více vozidel vedle sebe, než je počet nynějších normovaných jízdních pruhů.
Dvoumístné "moto-auto" vzniklo za 40 měsíců intenzivní výzkumné práce, financované ze zdrojů Evropské unie. Rozpočet projektu činil přibližně 1,5 milionu liber. Myšlenkou konstruktérů z 9 zemí bylo spojit malé rozměry a efektivnost motocyklu s pohodlím a bezpečností automobilu. Řidiče a spolujezdce, který se může posadit za řidiče, v případě nehody chrání plastová střecha a pevné boční panely karoserie postavené na masivním hliníkovém rámu. Clever je užší než známý miniautomobil Smart produkovaný společností DaimlerChrysler - je totiž pouze metr široký. A také nezatěžuje ovzduší emisemi natolik, jako současné klasické automobily. Pohání jej motor na CNG - stlačený zemní plyn. Spotřeba činí podle dostupných údajů asi 2,5 litru na 100 kilometrů.
O bezpečnost jízdy tříkolky s maximální rychlostí 100 km/h se v zatáčkách stará sofistikovaný stabilizační systém, který automaticky naklání konstrukci podobně jako jezdec na rychlém motocyklu. Při jízdě kontrolní systém sleduje, jak prudce chce řidič zatáčet, vyhodnotí rychlost a další faktory a podle nich dá povel hydraulice k naklonění karoserie. Tak se tedy eliminuje odstředivá síla, působící na vozidlo při dané rychlosti. Obdobný systém funguje například i u rychlovlaků Pendolino.
Na světě je nyní 5 prototypů automobilu Clever. Tři byly zdemolovány při crash testech, jeden je ve Velké Británii a jeden se nachází v Německu u automobilky BMW. Clever je vozidlem, postaveným na inovacích toho nejlepšího ze současných automobilů i motorek. Ve Velké Británii má být jeho masovější rozšíření podpořeno osvobozením od příslušných daní. Kdoví, zda při dalším růstu cen pohonných hmot nebude jednou o jeho nákupu uvažovat mnoho z nás.
Pramen: BBC
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.