Mayové měli rádi modrou

23. září 2010

Součástí rituálů starých Mayů byla i výroba extrémně trvanlivého modrého pigmentu.

V období od roku 300 do roku 1500 měli Mayové v oblibě modrou barvu, kterou zdobili nejen hrnčířské výrobky a stěny budov, ale i těla lidských obětí. Archeology nepřestává modrý mayský pigment fascinovat od roku 1931, kdy ho objevili. Jedná se totiž o extrémně stabilní barvu, která výborně odolává času, drsnému podnebí i moderním rozpouštědlům.

Vědci už dříve zjistili, že stabilita barvy je dána chemickými vazbami mezi indigem a minerálem palygorskitem. Rovněž přišli na to, že pigment se dá vyrobit zahříváním minerálu a jeho mícháním s malým množstvím indiga. Nebylo ovšem jasné, jakým způsobem jej připravovali Mayové.

Nový výzkum v Chichén Itzá podle archeologů z americké Wheaton College ukazuje, že výroba pigmentu byla součástí samotného obětního rituálu. Směs palygorskitu a indiga byla zahřívána spolu s kopálovou pryskyřicí a rovnou nanášena na těla obětí. Tato část rituálu měla kromě praktického získávání pigmentu i další význam - všechny tři složky pigmentu totiž Mayové užívali k medicínským účelům. Jejich směs pak měla symbolizovat ozdravující sezonní déšť, který byl v oblasti severního Yucatanu kritický, a příchod jeho boha Chaaka.

Logo

Na obrázku je hliněná mísa s kopálem, který obsahuje další složky mayského pigmentu - indigo a palygorskit. Mísa pochází z Chichén Itzá a v současnosti se nachází ve sbírkách amerického Field Museum.

Související článek:
Zářivé budovy starých Mayů

autor: Martina Otčenášková
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka