Luboš Kreč: Odklad konce spalovacích motorů? Elektromobily táhnou méně, než se čekalo

14. březen 2024

Elektromobilita se zdála ještě relativně nedávno jako jediná možná cesta do budoucna automobilů. Jenže se ozývá čím dál víc hlasů přímo ze srdce automobilového průmyslu, které říkají, že s koncem benzinových a dieselových motorů to možná nebude tak horké.

Generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Ola Källenius prohlásil, že automobilka téměř jistě nenaplní svůj cíl, aby do roku 2025 polovina jejích prodaných modelů byly buď elektromobily, nebo aspoň hybridy. A dodal, že je vysoce pravděpodobné, že spalovací motory budou pohánět nová auta s trojcípou hvězdou ve znaku ještě dlouho po roce 2030.

Čtěte také

Ještě před dvěma, třemi roky přitom říkal, že plán EU zakázat prodej nových vozů s konvenčním motorem po roce 2035 je naprosto v pořádku, protože ty bateriové je stejně v té době dávno nahradí.

V poslední době pak neuplyne týden, aby některá z velkých automobilek neupravila své plány na poli elektromobility. Porsche se nechalo slyšet, že milerádo bude pokračovat ve vývoji nových spalovacích motorů. Ford dramaticky snížil cenu svých elektrovozů Mach-E a omezil produkci pick-upů F-150 Lightning. Své prodejní ambice pokrátil i čínský lídr BYD. Cena akcií americké Tesly klesá, protože výhled prodejů je čím dál horší.

Elektromobily nezmizí

Všechna tato prohlášení a opatření mají společného jmenovatele – chabou poptávku. Resp. mnohem slabší poptávku, než se čekalo.

Čtěte také

V lednu 2024 představovala čistě elektrická auta v EU desetinu všech nových registrací, což je sice posun oproti loňskému roku, jenže pořád do určité míry ovlivněný vypořádáváním starých objednávek, které zbrzdil nedostatek součástek.

Stejné zprávy přichází i z USA nebo z Asie. Spotřebitelé na auta na baterky nepřechází tak rychle a nadšeně, jak si mnozí mysleli. Na vině jsou výrazně vyšší ceny, slabší dojezd a komplikovanější a zdlouhavější dobíjení oproti čepování u benzínky, horší jsou i vyhlídky na prodej ojetiny.

Čím dál častěji se proto hovoří o tom, že po červnových eurovolbách se začnou řešit úpravy Green Dealu včetně odložení zákazu spalovacích motorů. Také Američané se chystají své regulace usnadňující nástup elektromobility obrousit.

Čtěte také

Nejde o nic jiného než o pomyslnou neviditelnou ruku trhu, která dala políček těm, kdo si mysleli, že společnosti vnutí jeden koncept, aniž by jí nechali prostor se rozhodnout.

Elektromobily určitě nezmizí a dost možná do budoucna skutečně zvítězí a stanou se dominantními, ostatně řidičsky to jsou mimořádně návykové stroje a z hlediska provozních nákladů jsou efektivnější než klasické motory. Jen to bude přechod postupnější, delší a podle všeho mnohem pestřejší a barvitější.

Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch

autor: Luboš Kreč
Spustit audio