Křídlo pro úsporná letadla
Požadavek na úsporný provoz letadel je stále naléhavější, a tak vědci hledají nové cesty, jak snížit spotřebu paliva. Jednou z nich je doladění aerodynamického profilu křídla, kterým se intenzivně zabývá skupina leteckých inženýrů z Texas A&M University vedená profesorem Williamem Saricem.
Vědci z Texasu se snaží najít takový profil křídla, které má při velkém vztlakovém účinku minimální aerodynamický odpor. Tak jako jejich předchůdci i oni především hledají místa, kde se souvislé laminární proudění od profilu křídla odtrhává a vytváří turbulence zvětšující spotřebu paliva a snižující účinnost. Na rozdíl od dosavadních metod ale zanevřeli na aerodynamické tunely, které podle profesora Sarica ne vždy dokáží přesně simulovat podmínky, jaké nastávají při skutečném letu.
Pro testování profilů křídla proto vyvinuli novou metodu, která umožňuje zjišťovat potřebné hodnoty přímo ve vzduchu. Spočívá v tom, že část plochy se zkoumaným profilem se umístí pod křídlo skutečného letadla (v tomto případě Cessny O-2). Ve stanovené výšce pak proudění kolem tohoto profilu snímá speciální infračervená kamera. "Je to vlastně jakési pokračování našeho aerodynamického tunelu - můžeme tomu říkat třeba tunel na obloze," říká Saric.
Infračervená termografie při testování křídel ovšem vyžaduje specifické podmínky, především teploty pod bodem mrazu. Saricův tým se proto s testovacím letadlem a náklaďákem plným měřicích přístrojů pohybuje podle změn počasí - a sílící jaro je zahání stále víc k severu. Metoda by ale podle vyjádření odborníků z Department of Aerospace Ingeneering měla přinést do letectví revoluční technologie a povede ke vzniku nových aerokosmických systémů. Kromě toho umožňuje studentům Texas A&M University podílet se na špičkovém výzkum a zdokonalovat se tak ve svém oboru.