Ivan Štern: Velikonoční antisemitismus a křesťanství

19. duben 2014

Úpornost antijudaismu, jenž se v 19. století proměnil v antisemitismus, trvající dlouhá staletí nelze vysvětlit jen tím, že v roce 33 v pátek před šábesem shromážděný dav jeruzalémských volal na Piláta, aby dal ukřižovat Ježíše, ačkoli byl prokurátorem shledán nevinným, a že událost ta po staletí držela stoupence Ježíšovy ve varu vůči všem židům.

Motivace jednání, založená na zášti, má sice velmi silnou hybnou sílu, avšak rychle se vyčerpá. Není v povaze rozumných lidí, a křesťany lze s určitou výhradou považovat za bytosti rozumné, aby základní hnací silou jejich života byla nenávist. Silnější a trvalejší popud k jednání je přece popud kladný. Jím člověk osvědčuje nějakou ctěnou a uznávanou hodnotu. Vůči židům se křesťané vymezovali odmítavě proto, že, odmítaje je, osvědčovali se jako poctiví křesťané, zejména pak v očích boha.

Pomiňme, že shromáždění lidé před Pilátem onoho pátku představovali zlomek židovského národa a že se podobně teatrálních akcí, zavánějících krví zpravidla účastní lůza. Křesťané po staletí žili v přesvědčení, že zmíněnou židovskou nevěru bůh potrestal vypověděním smlouvy, že je zatratil, a uzavřel smlouvu novou s obcí křesťanskou.

Položme si otázku, proč bůh smlouvu židovskému národu nevypověděl dávno předtím; tehdy, kdy židé povzbuzováni pochybovači se od něho odvrátili a odlili si zlaté tele, zatímco jejich vůdce Mojžíš na hoře Sinaj smlouvu s bohem právě uzavíral? Proč byl nakonec potrestán Mojžíš, a ne od boha odvracející se národ? Nebyla to snad pochopitelná a přirozená Mojžíšova reakce po tom, co sešel z hory a vida, co se stalo, že vzteky rozmlátil smlouvu do kamene vyrytou? Nešlo spíš o Mojžíšův výraz věrnosti uzavřené smlouvě? Určitě ano. Proto ho také bůh netrestal. Potrestal ho pro malou víru v národ, jejž si bůh vyvolil.

Po dlouhá staletí byli křesťané přesvědčení, že se před bohem osvědčují v tom nejlepším světle, když neúnavně pronásledují židy, a že tak pokračují v jeho díle, jejž podle nich bůh započal ve chvíli, kdy měl židy zavrhnout a smlouvu s nimi uzavřenou vypovědět.

Musely přijít až hrůzy dvacátého století, které reálně ohrozily samotné základy křesťanské civilizace, aby křesťané konečně pochopili, že bůh jednou uzavřenou smlouvu nevypovídá. Zpochybnil by tak lidský rod, jehož je tvůrcem a jenž se opírá o nezpochybnitelnou hodnotu, o nedotknutelnost člověka v jeho důstojnosti. Ta představuje víc než jakákoli konkrétní vyznávaná víra. Možná je to paradox, ale základní ctností křesťanství a od něho odvozující se civilizace je opravdu náboženská svoboda a nesnášenlivost k jakékoli nesnášenlivosti.

autor: ern
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.