Evropské dotace: Čtyři miliardy korun na výstavbu tunelu Ejpovice nebo silnice u Třince
Cesta vlakem z Prahy do Plzně se zrychlí. Až železničáři zprovozní tunelu Ejpovice, tak ji expresní vlak zvládne zhruba za hodinu. Výstavba tunelu je částečně dotovaná z evropských fondů. Čtyřmiliardovou dotaci na dopravní stavby dnes schválila Evropská komise. Ve studiu je v tuto chvíli redaktorka motoristické redakce Lenka Rezková?
V současné době dělníci razí severní část tunelu Ejpovice. Za sebou už mají více jak 800 metrů. Pracovat můžou i v současném chladnějším počasí, jak říká Petr Hybský z Metrostavu. „Přímo na tom na tunelovacím stroji je to na krátký rukáv, asi 25 stupňů.“ Tunel by měl být hotový v příštím roce. Brusel na tuto stavbu pošle přes jednu a tři čtvrtě miliardy korun. Tyto peníze jsou součástí čtyřmiliardové dotace, kterou dnes odsouhlasila Evropská komise.
Evropské dotace dále pomůžou vybudovat úsek dálnice D35 u Opatovic na Pardubicku, kde silničáři staví mimoúrovňovou křižovatku. Tento úsek je z hlediska dopravy velmi důležitý, jedná se totiž o klíčovou dopravní cestu pro domácí i mezinárodní dopravu. Na její stavbu půjde přes jednu a půl miliardy korun.
Další projekt, který Brusel z těchto peněz podpoří je stavba silnice mezi Nebory a Bystřicí u Třince, která by měla zlepšit dopravní spojení na Slovensko. Sem půjde z evropských fondů více jak miliarda korun. Brusel už Česku tyto peníze proplatil. Evropská komise je ale schválila až teď. To potvrdil i mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Komise proces schválení zahájí, až když je stavební povolení. A pak jí to nějakou dobu trvá. Tak má vždycky skluz.“ V tomto roce šlo na dopravní stavby už přes 66 miliard korun. To je nejvíc v historii.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka