Digitální, nebo elektronickou zrcadlovku?

29. září 2005

Řada dnešních uživatelů digitálních fotoaparátů, kterých je v ČR odhadem skoro jeden milion, dříve nebo později dojde k rozhodnutí pořídit si novější, kvalitnější či lépe funkčně vybavený fotoaparát.

Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí je, které ze tří základních konstrukčních řešení zvolit. U kompaktních fotoaparátů je to snadné, pokud fotograf touží po kapesním přístroji, nemá jinou volbu. Co ale když chcete víc?

Klasické kinofilmové zrcadlovky se pro většinu amatérských fotografů staly synonymem kvality a profesionality. Díky své konstrukci umožňovaly mnohem přesnější kontrolu scény a navíc díky určení pro náročnější uživatele měly i řadu dalších výhod. S nástupem digitální fotografie se objevily dvě nové větve zrcadlovkového světa: elektronické a digitální zrcadlovky. Jaké jsou mezi nimi rozdíly a která varianta je perspektivnější?

Digitální zrcadlovka (DSLR) má stejnou konstrukci využívající sklopné zrcátko a optický hledáček, stejně jako tomu bylo u klasických zrcadlovek. Elektronické zrcadlovky (EVF) mají v hledáčku zamontovaný miniaturní displej, na kterém se promítá obraz průběžně zaznamenávaný snímačem, podobně jako u videokamer. Díky tomu mohou být výrazně menší a lehčí, za což zase platí trochu horší kvalitou obrazu v hledáčku. Nicméně tím zdaleka rozdíly mezi dnešními DSLR a EVF zdaleka nekončí.

Elektronické zrcadlovky jsou konstruovány tak, aby byly co nejmenší, nejlehčí a co nejsnadněji ovladatelné. Proto používají snímací prvky s úhlopříčkou menší než 1 cm, což umožňuje nejen miniaturizaci těla fotoaparátu, ale i objektivu. Navíc jsou nastaveny tak, aby produkovaly maximálně ostré a syté snímky. Za to však uživatel platí výrazně nižší citlivostí snímače (a s tím spojeným šumem) a omezenou kreativitou. I když mají manuální režimy expozice či ostření, práce s hloubkou ostrosti je omezená a ruční zaostřování problematické.

Naopak digitální zrcadlovky (DSLR) jsou konstruovány tak, aby byly pokud možno schopny odpovědět na jakékoli specifické požadavky a vždy poskytovaly co nejlepší kvalitu záznamu. Výměna objektivů, systémové příslušenství, velké snímače a často poměrně náročné ovládání je předurčují jen vážným zájemcům o fotografii. Výrobci se sice snaží zpřístupnit DSLR masám, ale reakce začátečníků jsou často rozpačité.

A budoucnost? Pro laické fotografy je bezesporu levnější, příjemnější a pohodlnější zvolit malou a levnou EVF. Pro náročného amatéra a profesionála z kvalitativních důvodů je jedinou volbou DSLR. Výrobci se sice snaží vyvíjet stále výkonnější EVF a levnější DSLR, ale rozdíl mezi nimi je principiální a spočívá zejména v přístupu k ovládání a zpracování fotografií. Proto obě technologie budou vedle sebe existovat i nadále, protože jejich konstrukce i určení jsou radikálně odlišné.

Další informace:
Modla DSLR včera, dnes a zítra
Elektronická vs. digitální zrcadlovka

autor: Jan Březina
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.