Czernin: Zatímco Santa jezdí s limonádou, Ježíšek jen pasivně leží v rohu betlémů

24. prosinec 2014

I když většina českých domácností očekává příchod Ježíška, ve veřejném prostoru vítězí Santa Klaus.

Mohou tyto dva dárkonoši existovat pospolu? Nepřijdeme o součást naší kultury, neubráníme-li Ježíška před globálním marketingem?

„S Ježíškem rozhodně nebojujeme, nosí dárky mně i mým kolegům, ale zároveň Santa Klaus patří k naší vánoční komunikaci,“ uvedla v pořadu Pro a proti mluvčí firmy Coca-Cola Kateřina Eliášová.

Nadnárodní korporaci v žádném případě nejde o nahrazování Ježíška Santou Klausem, zdůraznila mluvčí.

„Myslím, že se shodneme na tom, že do komunikace Coca-Coly Ježíšek není implementovatelný, fungovat v ní nemůže, a ani bychom to nechtěli,“ řekla Eliášová.

Pro ní je absence Ježíškovy podoby spíše pozitivní. „Kdyby dostal nějakou jasnou reklamní podobu, může mu to spíše ublížit než pomoci,“ dodala.

„Nevím, jestli je nutné, aby byl Ježíšek spojován s jednou konkrétní představou, Ježíšek tajemný svým způsobem zůstat má,“ vysvětlila mluvčí.


Eliášová: „Pro mě o tom vánoce jsou: není to no nějakém obracení se sama k sobě, ale o tom, že chci obdarovat někoho jiného. Jsem Češka, Ježíška miluji, nemám problém, abych si představila i Santu Klause v roli, ve které rozdává radost dětem.“

Vedoucí projektu Vánoce s naším Ježíškem Děpold Czernin je přesvědčen, že Ježíšek by měl být definován nejen nábožensky a kulturně, ale i marketingově.


Czernin: „Chyba spočívá v ostychu Ježíška marketingově využít, i když má jasnou tvář dítěte. Právě ostych je důvodem, že se nikde neobjevuje. Dnes jen leží pasivně v rohu vánočních betlémů, zatímco prodavač ve stánku na vánočním trhu má červenou čepičku Santy Klause.“

„Možná, že v tomto směrujsme s Ježíškem zaspali. Neodvažovali jsme se ho dostatečně marketingově ztvárnit, dát mu konkrétní podobu, a třeba ho někdy i spojit s myšlenkou, že někdo chce prodat svůj vánoční dárek.“

Czernin vidí problém i nebezpečí právě v absenci Ježíškovy podoby. "Děti, nemajíce jasnou představu, jsou ovlivněny marketingem, a pak si představují Ježíška jako Santa Klause.“

Ředitel vánočního projektu vzpomněl na podobný, dřívější boj symbolických postav. „V období padesátých let se říkalo, že Ježíšek je mrtvý a máme Dědu Mráze, aby teď, když máme svobodu, přijel kamion z druhé strany s velmi podobnou postavou.“

„Vždy jsem dětem říkal, že v Americe nosí dárky Santa Klaus, a je to Ježíškův pomocník,“ vysvětlil pracovní vztah dvou dárkonošů Děpold Czernin.

autoři: Renata Kalenská , oci
Spustit audio