Chcete se vyhnout dohadům s řemeslníkem? Sepište smlouvu o dílo

10. srpen 2015

Jen co dáte zálohu z ruky, už řemeslníka nevidíte. Jindy se vymlouvá, nechá práci rozdělanou a jen těžko se mu dovoláte. Velká část těch, kteří stavěli nebo něco opravovali, má podobnou zkušenost. Jindy po řemeslnících naopak lidé chtějí víc za stejné peníze.

Takových sporů v poslední době přibývá, často končí i u soudu. O žalobě přemýšlí i paní Marie z Českobudějovicka, která si nechala v novém přístavku udělat rozvody vody a topení. Práce podle ní dodělaná není. Řemeslník tvrdí opak.

„Hlavní chybu, kterou paní udělala, je, že si se zhotovitelem neuzavřela písemnou smlouvu o dílo," říká Petra Svobodová, právní poradce Občanské poradny při Jihočeské rozvojové.

„Podle soupisu provedených prací klientka tvrdí, že zhotovitel neudělal určité práce, například opravu propojení dosavadního potrubí. Načež zhotovitel tvrdí, že udělal trošku něco jiného, na čemž se dohodli. Ale ani jeden z nich nemá písemné potvrzení o tom, že se dohodli, že zhotovitel udělá něco jiného. Když by papír měli, je to pro oba dva argument, ano, dne toho a toho jsme se dohodli," uzavírá právnička Petra Svobodová.

Důležitost sepsání smlouvy o dílo

Řemeslník i paní Marie teď zvažují, že do zrekonstruovaného domu pozvou nezávislého znalce, který zhodnotí, jaké práce tam byly provedené a jaké částce to odpovídá. Paní Marie má připravenou i žalobu. Pokud ji podá, nebude to u soudu rozhodně ojedinělý případ.

Přesné statistiky se sice nevedou, ale například Okresní soud v Ostravě řeší takové spory velmi často. Soudci se nejčastěji setkávají s nekvalitní prací, nedokončenou zakázkou, anebo také řemeslníkem, který marně čeká na peníze za své dílo.

Stejných sporů přibývá i u Okresního soudu Ústí nad Labem. Nejčastěji je za dohady chybějící nebo nesrozumitelná smlouva o dílo. Soudci pak řeší zdlouhavé a složité dokazování.

Česká obchodní inspekce řešila od začátku roku do konce července téměř dvě stě stížností na jednání i práci řemeslníků, anebo firem. Nejčastěji z oboru zednictví, truhlářství, tesařství, malířství, anebo výměny oken. Obvyklým prohřeškem je nedodržení termínů.

Řemeslníci také odmítají řešit vady svého díla, anebo přijmout reklamaci. Každá druhá stížnost byla podle prošetření České obchodní inspekce oprávněná. Inspekce pak udělila pokuty v celkové výši tří set osmdesáti tisíc korun.

Práce s vrtačkou (ilustrační foto)

Řadě problémů by přitom předešlo řádné sepsání smlouvy o dílo.

„Občanský zákoník umožňuje to, že smlouva o dílo nemusí být písemná, stačí pouze ústní forma. Ovšem z praktického hlediska lze doporučit, a to jak z hlediska spotřebitele, nebo objednatele, a i z hlediska zhotovitele, alespoň stručnou písemnou formu. Hlavním důvodem je přesné vymezení díla a jeho ceny. Zásadní význam to má potom po dokončení a předání díla a zaplacení ceny," říká o důležitosti sepsání smlouvy o dílo David Hanousek, vedoucí právního oddělení České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu.

Jak by ale taková smlouva měla vypadat? Musí mít řemeslník nutně nějaké třeba tiskopisy, nebo je i možné to sepsat ručně?

„Občanský zákoník ponechává v těchto případech rozhodnutí o formě smlouvy na svobodném rozhodnutí obou smluvních stran. Smlouvu o dílo je možno mezi smluvními stranami sjednat písemně i tak, že si ji smluvní strany vlastnoručně sepíší na místě,"upřesňuje David Hanousek,"to znamená, že smluvní strany sepíší smlouvu ve dvou vyhotoveních, obě tato vyhotovení mají platnost originálu."

Ve smlouvě by, kromě předmětu díla a ceny, mělo být datum, do kdy má být dílo dokončeno. Dále datum předání díla a způsob předání.

Doporučuje se také sjednat si případné sankce za nedodržení termínu dokončení díla, a ze strany zhotovitele zvážit smluvní pokutu v případě včasného nezaplacení ceny za dílo.

Při předávání hotového díla je vhodné sepsat předávací protokol.

„Zhotovitel je chráněn předávacím protokolem v tom, že objednatel vůči němu potom nemůže uplatňovat nároky z vad díla, které převzal jako bezvadné. Objednatel je chráněn zase tím, že může naopak nárokovat vůči zhotoviteli nároky z vadného plnění právě u těch částí, které byly převzaty s nějakou vadou," říká o důležitosti předávacího protokolu David Hanousek.

Co dělat, když až po převzetí díla zjisítme nějaké vady?

Smlouva. Ilustrační foto

„Spotřebitel může po dobu čtyřiadvaceti měsíců od převzetí díla vadu reklamovat. U staveb je tato lhůta pět let, u některých částí staveb je to zkráceno na dva roky," popisuje postup při následném zjištění vad David Hanousek.

Existují také případy, kdy řemeslníkovi dáme zálohu na provedení díla, ale on s výkonem práce nezačne.

„V takovém případě má povinnost vrátit zálohu objednateli. Pokud by tak neučinil, tak na jeho straně vzniká bezdůvodné obohacení, kterého by se objednatel mohl soudně domáhat," vysvětluje situaci z právního hlediska David Hanousek. I právě pro takový případ je důležité mít sepsanou smlouvu o dílo a podepsaný doklad o převzetí zálohy.

Podle Asociace občanských poraden a Sdružení obrany spotřebitelů se s dohady mezi řemeslníky a lidmi, kteří si je objednají, setkávají nejčastěji na jihu Čech, v Praze a také na Moravě. Lidé na severu Čech se s těmito problémy obracejí na poradny zřídka. Spíš vůbec. Podle odhadů pracovníků poraden je to dané zřejmě tím, že lidem v této ekonomicky chudší části republiky už na řemeslnické práce téměř nezbývá.

Že bychom neměli podceňovat sepisování smlouvy o dílo ani při těch nejmenších zakázkách, dokazuje i případ z Pelhřimovska. Majitel zahrady si objednal na posekání trávy člověka se sekačkou. Tomu se ale stroj během práce rozbil.

Za sekání proto nechtěl nic, a tak mu majitel zahrady vnutil alespoň peníze za benzín. Po čase ale přišel zhotovitel s tím, že chtěl opravu sekačky po majiteli zahrady zaplatit. Ten sice nakonec nic neplatil, ale řádně sepsanou smlouvou o dílo mohli předejít několikatýdenním dohadům.

autoři: Romana Lehmannová , Jana Tupá
Spustit audio