Alca střižená pro dva

20. listopad 2006

Bitevník L 159 Alca bude mít od příštího roku také dvojmístnou výcvikovou verzi. L 159T1 vznikne konverzí dosavadní jednomístné verze. Řada dílů a agregátů se u obou letadel shoduje, takže zavádění do služby bude rychlé a poměrně laciné.

Armáda ČR nezbytně potřebuje dvojmístné letouny pro výcvik mladých pilotů. Doposud se piloti školili na starších dvojmístných L 59, ale tato praxe není pro jejich kvalitní přípravu příliš vhodná. L 159 má totiž zcela jiné ovládání a technicky je mnohem dokonalejší. Vždyť název Alca vznikl jako zkratkové slovo z anglických výrazů Advanced Light Combat Aircraft, tedy pokročilé lehké bojové letadlo.

Přestavět jednomístný bitevník na dvojmístnou výcvikovou verzi není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. "Důvody pro konverzi byly v zásadě dva - peníze a čas," říká vedoucí projektu L 159T Ing. Pavel Sedláček z Aera Vodochody. Zároveň tím zdůvodňuje, proč se dál nerozvíjí už připravená dvojmístná verze L 159B. "Béčko" se totiž v mnoha ohledech liší od jednomístné Alcy, takže jeho případné nasazení by pro armádu znamenalo vedlejší výdaje. Naproti tomu konverze má mnoho výhod, zdůrazňuje Ing. Sedláček.

Vedoucí projektu L 159T Ing. Pavel Sedláček

Největší změnou je zcela nový trup, který už se v těchto dnech staví v mateřské továrně. "Jednoduše není možné vyjmout palivovou nádrž za pilotem a uvolněný prostor nahradit sedačkou pro instruktora," upozorňuje Sedláček. Podstatné je, že L 159T má sloužit především pro výcvik. Některé bojové systémy se proto nebudou do letadla montovat. Přešitá L 159 je nakonec ještě o něco lehčí, než její jednomístná verze.

Příprava trupu letounu L 159T

Armádní zakázka má také nezanedbatelný ekonomický význam. Jak upozorňuje Sedláček, většinu úprav provádějí české firmy: "Tady si náhodou pamatuji čísla. Na takzvanou repasi posíláme po České republice 282 dílů. Naproti tomu do zahraničí směřuje na různé zkoušky a repase jen 28 prvků."

Pohled do pilotní kabiny budoucí L 159T

L 159T dokáže snadno reagovat na aktuální potřeby výcviku. Díky tomu, že je maximálně shodné s jednomístnou verzí, není problém například upravit avioniku nebo simulovat nové zbraňové systémy.

Výcviková L 159T by se měla podle smlouvy podepsané mezi Aerem Vodochody a Armádou ČR objevit na obloze už příští rok. Zatím se plánují 4 kusy tohoto typu. Proč je výcviková Alca tak nezbytná, přibližuje velitel 212. taktické letky mjr. Petr Tománek.

Mjr. Tománek prezentuje zkušenosti s L 159

Technické podrobnosti o projektu konverze L 159 na výcvikovou L 159T včetně kompletního rozhovoru s šéfkonstruktérem najdete v magazínu Nula-jednička (22 MB).

autor: Luboš Veverka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka