Bible jako bestseller
Minulý rok vyšly tři nové překlady Bible do češtiny. A co je zajímavé, staly se velice úspěšným artiklem i z obchodního hlediska. Je to jen proto, že u nás existovala jakási „díra na trhu“, který na nové překlady dlouho čekal? Daniel Raus vidí v úspěchu Bible něco víc - nenápadný signál o stavu české společnosti.
V Americe se s humorem říká, že když nějaké knižní nakladatelství krachuje, vydá Bibli. Jeho rozpočet se pak zaručeně zlepší. Suverénně nejprodávanější kniha v dějinách si udržela prvenství v počtu výtisků i v nejtěžších dobách, kdy evropské tiskárny chrlily ostošest Mein Kampf Adolfa Hitlera nebo Komunistický manifest. Je to zvláštní jev, ačkoliv se – opět v Americe a opět s humorem – občas říká, že lidé Bibli nečtou, ale zato ji rádi kupují.
Málo kdo asi čekal, že kniha knih se stane bestsellerem i v pověstně sekulárním Česku. Minulý rok se jí prodalo 110 000 výtisků. Je pravda, že to byl rok výjimečný – jakási žeň dlouholeté práce několika týmů, takže světlo světa uzřely tři nové překlady: takzvaná Jeruzalémská Bible, Český studijní překlad a Bible 21, která byla komerčně nejúspěšnější (její prodej se blížil k osmdesáti tisícům výtisků). Překvapivým úspěchem byla ale i další vydání, včetně staršího ekumenického překladu nebo klenotu staré češtiny, Bible kralické.
Je to zajímavý jev, který možná nesouvisí jenom s onou hojností loňských vydavatelských žní. Česká společnost jako by po dvaceti letech od pádu totality znovu hledala alternativu ke stavu věcí, který mnoho lidí vnímá jako neutěšený. Zklamání z polistopadového vývoje, podoba české politiky, korupce nebo krize etických hodnot, to vše se dá samozřejmě přirovnat k pověstné sklenici, která je pro pesimistu napůl prázdná, ale pro optimistu napůl plná. Tady existuje ale, zdá se, i něco víc – hledání pevného bodu naší existence a naděje, která by ukázala, že na konci momentálního tunelu přece jen bude kýžené světlo.
Je tedy možné, že se my, Češi, budeme vracet ke svým vlastním kořenům – a taky ke kořenům, ze kterých vyrostla obdivuhodná evropská a západní civilizace. A je možné, že Bible jako bestseller o něčem takovém skutečně svědčí. Nechce se mi totiž věřit, že by u nás platil onen zmíněný vtip, podle kterého Bibli prostě jenom rádi kupujeme.