Etická výchova na českých školách

6. únor 2010

Slušné jednání, tolerance a komunikace mezi lidmi. To jsou oblasti, kterým se ve školních lavicích bude věnovat nový předmět - etická výchova. Do českých učeben míří od nového školního roku, což je dobrá zpráva pro kantory i rodiče.

Etika prolíná stále více vědních oborů. A nevyhýbá se ani školství. Zde se ale jedná zejména o to, jak děti naučit - jednoduše řečeno - slušnému chování k sobě navzájem. A to vše formou zážitků.

Školní příprava. Ilustrační foto.

„Nad zážitkem, který děti učiní, se vede reflexe. Učitel jim klade otázky a tam se dotýkáme etických témat. Chceme se vyhnout teoretizování a pouze nějakému vyprávění. Chceme, aby etická výchova vycházela ze zážitků.“

Vysvětluje Pavel Motyčka, z arcibiskupského gymnázia v Kroměříži. Kromě toho, že se sám etické výchově věnuje, je také autorem osnov, podle kterých by měl této předmět na školách fungovat. Stěžejním tématem je prosociálnost.  

„Prosociálnost je schopnost učinit něco pro druhého, aniž bychom očekávali protislužbu. A k tomu směřuje etická výchova. Bude se zde vyučovat komunikace, vztah k sobě, empatie, budeme se bavit o vzorech, budeme rozvíjet a pojmenovávat pozitivní emoce, city a mnohá další témata.“

Etická výchova zatím nepatří mezi povinné předměty. Škola si může zvolit, jestli jeho vyučování dětem umožní nebo ne. Pochopitelně to předpokládá vyškolené pedagogy, jak vysvětluje Jiřina Tichá z MŠMT.  

„Školám nevzniká povinnost, že by tento obor musely zakomponovat do svých školních vzdělávacích programů. Hlavně ty školy, které k tomu mají vyškolené pedagogy, už etickou výchovu  učí. Nicméně: teď je vytvořen tento obor se vším všudy.“

Program je v této chvíli zacílen na žáky základních škol.

„Tento předmět bude vyučován podle toho, jak se škola rozhodne. Může být vyučován od prvního, případně od šestého ročníku. Dokonce mohou být žáci z různých ročníků spojovány do tohoto vzdělávacího oboru.“

V rámci etické výchovy se žáci dotknout různých témat. Mezi nimi otázkám vyznání, jak říká Pavel Motyčka.

„Celý ten projekt jde mimo náboženství, ale potkává se s ním v mnoha  mnoha oborech. Etika a náboženství nemůže být rozdělena, to by někde byla chyba. Další věc, která souvisí s náboženstvím, multikulturním světem a globalizací, je zde otázka tolerance a to mezi různými světovými názory, možná náboženskými.“

Zkušenosti s etickou výchovou má už 16 států EU. V některých z nich je předmět povinný, jinde zůstává volitelný jako prozatím u nás. S jakým přijetím se mezi žáky, pedagogy i rodiči setká, ukáže až čas. Výchova k mravním hodnotám, slušnosti, toleranci a vhodné komunikaci totiž zůstává během na dlouhou trať. A české  školství je prozatím na startovní čáře.

autor: Kateřina Rózsová-Horálková
Spustit audio

Více z pořadu