Vzduch provoněný ořechy a máslem: bratislavské rohlíčky se pečou podle více než čtyři sta let staré receptury

Největší audioportál na českém internetu

Hrdý pekařský mistr Ján Šimunek, který prý cítí obrovský závazek vůči původním pekařům bratislavských rožků | Foto: Ladislav Novák, Český rozhlas

Zápisník Ladislava Nováka

Symbolem rakousko-uherského Prešpurku bylo kdysi sladké pečivo ve tvaru písmene C nebo podkovy. Dnes ho známe jako bratislavské rohlíčky. Během dvacátého století ale tahle lahůdka z pultů slovenských pekáren a cukráren vymizela. Ještě před třinácti lety se jich tehdejší zpravodaj nemohl dopátrat. Dnes jsou ale bratislavské rohlíčky zpátky.

Vůně až na ulici

V odlehlé části Bratislavy se blížím k místu, kde údajně pečou ty vůbec nejlepší rohlíčky. Zevnitř pekárny se line teplý vzduch provoněný ořechy a máslem. Takže jsem tu správně.

Čtěte také

Nad tácem se zlatavými podkovičkami se potkávám s pekařským mistrem Jánem Šimunkem: Bratislavské rožky jsou to nejtypičtější a nejtradičnější, co Bratislava má. Jde o jemné pečivo, pěkně vytvarované rohlíčky plněné ořechy, nebo mákem,“ popisuje.

Přecházíme k místu, kde se rožky vyrábí: „Máme tu dva šikovné kolegy. Jeden tvaruje makové bratislavské rožky a kolegyně tvaruje ořechové bratislavské rožky,“ ukazuje mi.

Makové a ořechové rozeznáte podle tvaru

Rohlíčky nebo rožky mají na délku řekněme dvanáct centimetrů, na povrchu pečením vznikla krásná mramorová mozaika. 

Tvar písmene C znamená, že rožek je plněný ořechy. O výsledné mramorování se starají dvě pekařky na samotném konci procesu

Makové a ořechové od sebe jde snadno rozeznat – ty s makovou náplní mají vždy tvar podkovy, ořechovou náplň prozradí tvar písmene C. Původ mají rohlíčky v německy mluvících oblastech. Náplně odkazují k židovskému vlivu, tvar ale získaly v Bratislavě.

V mistrovských pekařských ceších se profilovali speciální pekaři bratislavských rožků. Vznik nebo první zmínka o nich je předmětem legend a pátrání v archivech,“ dozvídám se. Rožky se v dnešní Bratislavě prý prokazatelně pekly už před víc než čtyřmi sty lety. V devatenáctém století je vystavovali v Budapešti, Paříži nebo americkém Chicagu.

Nechci, aby to znělo pateticky, ale když peču bratislavský rožek, cítím obrovský závazek vůči starým pekařům, kteří s tím před tři sta lety začínali.

Zaměstnanci pekárny kolem nás naplno pracují – část připravuje těsto, další pracují s náplněmi. Ale klíč k dobrému rožku je podle Jána Šimůnka u vedlejšího stolu.

Ano, vidíme finální fázi, to je natírání rožků vajíčkem. Ty jemné tahy štětcem a důslednost, které děvčata předvádí, není samoúčel. Mají v rukách finální podobu: ať jde o tvar, lesk či mramorování...

Řemeslo obnoveno. Naštěstí

Rožky ze Slovenska vymizely po druhé světové válce. Nějakou dobu se bratislavské rohlíčky pekly jen v domácnostech.

Centrální plánování a přechod na strojovou výrobu ručně vyráběné rohlíčky málem pohřbily. Naštěstí se našli mistři, kteří se vrátili k dobré tradici...

Naštěstí po změnách v osmdesátých letech došlo k tomu, že se objevili staří pekaři, kteří se začali věnovat původním receptům. Snažili se je zachránit a objevit. A díky nim můžeme vyrábět bratislavské rožky tradičními postupy,“ uzavírá mistr Ján.

Jozef má mimo jiné na starost pečení; dává pozor, aby se rožky nespálily. A dovoluje mi jeden ochutnat. Zkouším ještě teplý rohlíček. Vybral jsem si podkovu, takže makový – a musím doporučit, že když bratislavský rožek, ideálně ještě zatepla.

autoři: Ladislav Novák ,

Mohlo by vás zajímat