Radim Jančura ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Krajský soud v Brně zamítl žalobu RegioJetu proti postupu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Promítne se to do sporu tohoto soukromého železničního dopravce s Českými drahami? A co chystá podnikatel Radim Jančura na poli luxusních taxíků?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ve studiu vítám zakladatele a majitele Student Agency Radima Jančuru. Dobrý den.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Dobrý den.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Nejprve RegioJet, tedy, který patří do Student Agency. Neuspěl se svou žalobou proti postupu antimonopolního úřadu ve správním řízení, které vede s Českými drahami. Co to tedy znamená pro spor RegioJetu s Českými drahami?

Čtěte také

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Tak to nebyl významný spor. Tam šlo o to, že jsme podali před 5 lety podnět na antimonopolní úřad, že České dráhy tam jezdí podnákladově, což veřejně v médiích přiznávaly...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Oni tvrdili, že tam jaksi měli úspory, proto tak toto si mohli dovolit. Ale tedy, jenom abysme, abychom vysvětlili tedy princip toho sporu. Prosím. A toho, co bylo teď zamítnuto.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
A princip sporu bylo, že oni dva roky vyšetřovali nás, nikoliv České dráhy. My jsme se dostali ke spisu a zjistili jsme, že dva roky vlastně se nezeptali ani jednou Českých drah, jakou tam tu ekonomiku mají a začli se ptát nás. No a k nám se dokonce dostalo svědectví potvrzené od notáře, které říká, že ten pan svědek, se setkal s panem Rafajem, to je šéf dnešního antimonopolního úřadu a ten mu řekl, že České dráhy šetřit nebude a že bude šetřit pouze RegioJet...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Počkejte, a toto svědectví máte podložené, můžete říct třeba jméno konkrétně toho pana notáře, konkrétně toho svědka, abychom to neříkali, máme svědectví, je to někdo...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ano, je to, je to prostě notářský zápis je bezpečná forma svědectví. Má, měl to k dispozici soud a ten člověk, pan Rafaj, vlastně šéf antimonopolního úřadu mu řekl, že nebude svědčit, nebude, nebude šetřit České dráhy, ale bude šetřit nás jako oběť. Až se jednou dostaneme do zisku třeba i jedné koruny, tak vyhodnotí ten spor, že České dráhy nezneužily dominantního postavení, neboť se RegioJet dostal do zisku třeba i jedné koruny.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Říkáte, že je tu toto svědectví, které měl k dispozici soud, ale Krajský soud tedy v Brně shledal postup úřadu jako přiměřený. Vy se budete dál odvolávat?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ne, ne, to je opravdu, jak říkám, formalita. Jako ten úřad, já chápu, že antimonopolní úřad má právo se zeptat jakéhokoliv soutěžitele na cokoliv, takže to je prostě jejich výsostné právo. Nám šlo jenom o to, že by se měli ptát zejména toho, na koho byl podán ten podnět, čili Český dráhy.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili teď vy budete poskytovat informace, podáte je?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Prostě musíme respektovat soud. To je opravdu jenom prkotinka.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Zároveň vám v září Nejvyšší správní soud udělil pokutu přes 5 milionů korun za to, že vaše firma Student Agency vytlačila v letech 2007-2008 konkurenta z trasy Praha-Brno podnákladovými cenami. Není tedy i vaší běžnou praxí používání této strategie, za kterou tedy žalujete České dráhy?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
My jsme na té trati byli vždycky v zisku. Na trati Praha-Brno autobusy. Přišla vlastně nová společnost, která tam začala jezdit s padesátikorunou, my jsme se té padesátikoruně přizpůsobili, i přesto jsme drželi zisk. Soud, soud prostě rozhodl, že jsme zneužili dominantního postavení. Tak jsme to akceptovali. Na druhé straně jsem to trošku rád, neboť...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano jistě, ono to může být precedentem asi, tak to berete, že to je precedent i při rozhodování...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Přesně tak.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Pro České dráhy.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Protože předpokládám, že antimonopolní úřad pak nemůže rozhodnout jinak než v případě Českých drah, který nebyly nikdy v zisku na trati Praha-Ostrava. Byly nikoliv dominantní, ale monopolní a podle našich odhadů tam vlastně ztrácejí zhruba 800 milionů korun ročně do dnes. Takže jsou...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Každopádně České dráhy argumentují tedy tím, že tam měly úspory, mohly si dovolit právě potom snížit cenu. Vy tedy tu strategii, kdy vy říkáte: ano, my jsme snižovali ceny, a tady Nejvyšší správní soud udělil tu pokutu, tedy, že jste tam soutěžili tedy pod nákladovými cenami, nebo jezdili za podnákladové ceny, tak tu strategii, říkáte, že je jiná než České dráhy, protože vy jste tam byli v zisku?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
My jsme na Praha-Brno byli v zisku. České dráhy nemohou být v zisku, protože byly ve ztrátově ještě před naším vstupem a ceny těch jízdenek klesly na víc jak polovinu. Tam se jezdí za polovic. A pokud byly schopný dráhy, periodicky si snížit náklady tak, že jsou v zisku i s polovičníma cenama, tak nechť se jezdí za poloviční ceny po celé České republice, nejenom na Praha-Ostrava. To mohou dělat, že jo, takže...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak daleko je vlastně tedy ten spor? Vy jste podal žalobu, tak...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Je to žaloba, je to normálně obchodní žaloba, která potrvá rok, dva, tři. Žalujeme České dráhy o 700 milionů korun. Obrovská částka.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A teď tedy důležitý precedent vaším úhlem pohledu rozhodnutí Nejvyššího správního soudu?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Přesně tak. Nám to prakticky může pomoci. Tam je, ale v případě Českých drah je to jednoduché.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili vy máte pokutu 5 milionů, ale požadujete 700 milionů. Tak to je docela dobrá strategie.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ale to je, to je...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Taková prohra k vítězství trochu.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Já jsem tu prohru nevymyslel. Ale prostě je to věc znaleckých posudků, který říkají, kolik bychom měli my větší příjmy, kdyby České dráhy jezdily za cenu, která, která by je držela alespoň ekonomicky na nule.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Uvidíme tedy, jak rozhodne soud v této věci. Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je podnikatel Radim Jančura. Další spor s Českými drahami, potažmo s ministerstvem dopravy vedete ohledně provozování rychlíkového spojení Brno-Olomouc. Kdy státu tuto linku chce na 10 let přiřknout Českým drahám takzvaným přímým zadáním. To se vám velmi nelíbilo. Každopádně ministerstvo dopravy říká, že vše je v souladu s evropskou legislativou i s tuzemskou legislativou. Proč by nemohl stát takto přiřknout přímým zadáním na 10 let tuto linku Českým drahám?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
To je opravdu protizákonné. Evropská legislativa, nějaké nařízení 13/70 říká, že přímé zadání je výjimečný instrument, kterej se dá použít pouze v odůvodnitelných případech. Což není případ České republiky, kde tady klepou na dveře ministerstva dopravy tři, čtyři dopravci, kteří chtějí soutěžit a jsou připraveni nakupovat vlaky z vlastních zdrojů a přihlásit se do veřejných otevřených zakázek. Myslím, že jsme v době, kdy se očekává, že se bude všechno veřejně, otevřeně soutěžit, naprosto transparentně. Abych řekl, o jakou zakázku jde. Jde o 1 miliardu korun, která se má zadat za cenu, kterou si řeknou České dráhy. Do, doposud, já jsem vyzval ministra dopravy, aby řekl, za kolik teda jednaj, protože ve chvíli, když to podepíšou, tak se to dozvíme až ex post, když to bude podepsáno na 10 let. A je to zakázka za 1 miliardu korun. A myslím si, že v dnešní době by se neměly podepisovat někde mezi 4 očima zakázky za 1 miliardu korun bez otevřeného řízení. A v případě, že se podepíšou, tak očekávaná ztráta je zhruba 500 milionů korun. Takže v případě jestli by otevřelo, pustilo otevřené výběrové řízení, tak stát ušetří 500 milionů korun...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsou ovšem vaše odhady, pane Jančuro. A vy jste říkal právě potom i, že byla schůzka s ministrem dopravy, která byla velmi diskutovaná, k tomu se ještě dostaneme, ale pak podle vašeho vyjádření měla vzniknout jakási dohoda o tom, že tedy to nebude jaksi na 10 let, ale bude to přímým zadáním na 2 roky a od roku 2017 by byl vysoutěžen nový dopravce. K tomu vy jste se přikláněl?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ale já jsem řekl, že nechť se to podepíše na 10 let, ale s tím, že tam bude odstaveček v té smlouvě, která říká, že se provede soutěž na nového dopravce a v případě, že ta vysoutěžená cena nového dopravce, což můžou být opět České dráhy, budou-li šikovné, bude nižší než tak, která, která je ve smlouvě, kterou já neznám, tak začne tam jezdit novej dopravce. A takhle by to bylo v souladu s evropskou legislativou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy jste mluvil o tom, že už je na tom vlastně dohoda s ministerstvem, jestli se toto následně popřelo, jak to tedy je?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
No nepopřelo, ministerstvo, byl u toho...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dan Ťok tvrdí, že žádná dohoda takováto není.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Tak dohoda, prostě jsme, ano, byla dohoda, nebo řekli jsme si, byl u toho pan Ťok, pan Babiš a šéf Českých drah pan Krtek, kterej je tam spíš jenom tak jako seděl, tak jsme se dohodli, že v případě, že lze tu soutěž vypsat po dvou letech, aby se, aby se nezpochybnila takzvaná udržitelnost projektu...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Aby se taky nezpochybnily právě evropské dotace na nákup vlaků...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Přesně tak. Přesně tak. Nikdo nechce, aby se ty evropské peníze vracely. Tak v takovém případě se tam tahle ta klausule dá a vysoutěží se to. A vzhledem k tomu, že v podmínkách OPD2 i OPD1 je napsáno, že kdykoliv může být ten předmět, který, na který je opatřen evropskýma penězma, převeden na jiného dopravce, kdykoliv, tak je všechno v pořádku.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ministr dopravy ale tvrdí, že takto by právě asi nefungovalo ten příjem těch evropských dotací. Vy máte jiné informace a tvrdíte, že by to šlo.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ne, on, ministr dopravy si musí přečíst dokument, který teďka jde kolečkem po, po misterstev, na schválení podmínek OPD1 i OPD2 a tam tahle ta podmínka, protože v případě přechodu z dopravce na dopravce je, je to možné a ta udržitelnost je tím pádem zachována.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Víte, když vám vadí to přímé zadání, tak vy byste připustil, aby České dráhy tímto způsobem tuto linku provozovaly dva roky a pak je tu ten argument, jestli to není proto, že vy zkrátka teď nejste připravený na to, ponecháte si ty dva roky a pak ještě získáte vlastně vlaky za evropské peníze.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Dívejte se, ve chvíli, když ten zadavatel, třeba se chce rozhodnout, že si postaví dům, tak on nemůže říci jednomu soutěžiteli, hele tady máš projekt, začni ten dům už stavět a já dva měsíce před tím, než, než řeknu, kdy ten dům má bejt postavenej, řeknu, vyhlásím soutěž a jediný, kdo to splňuje jsi ty, protože ten barák už máš postavenej podle mojich plánů. A takhle to vznikla dohoda, doslova tajná mezi Českýma drahama a ministerstvem dopravy ještě v době, kdy Evropská komise neschválila vůbec podmínky, že by z OPD1 na úkor výstavby dálnic a železnic se začly financovat vlaky, tak České dráhy si bez otevřeného řízení nakoupily vlaky od Škody Plzeň, odsuď vine, vane ten vítr toho, toho lobbingu a tyto vlaky se nakoupily s tím, že se vypíše, vypíše, vypíšou tyhle ty evropské peníze, zadá je, zadá se to napřímo Českým drahám. Takže...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když ale zase jsme opět, promiňte, pane Jančuro, ale u toho, že tedy jedna strana tvrdí, ano je to podle evropské legislativy, tedy je možné to přímé zadání a je to i s ohledem na to, abychom právě získaly peníze na ty vlaky, ale když vy jste mluvil o tom lobbingu a ohledně toho, jak vlastně je to zařízené, tak okolo právě dohodování ohledně tohoto spojení Brno-Olomouc byl velký rozruch, protože vy jste využil svých dobrých vztahů s ministrem financí, vicepremiérem Andrejem Babišem, který si potom k sobě na ministerstvo, na ministerstvo financí povolal ministra dopravy s šéfem Českých drah, jak jste říkal, panem Krtkem, který tam byl a vy jste tam byl také a tam jste řešil tu desetiou, desetiletou smlouvu s, pro České dráhy.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ano.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A vám připadá standardní, aby vy jste jako...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
To je naprosto v pořádku.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Soukromý dopravce využil svých dobrých vazeb na ministra financí, šéfa hnutí ANO a ten potom takto způsobem si přivolal svého ministra...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
To je naprosto v pořádku, protože já jsem nebojoval pro RegioJet...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Na ministerstvo?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Já jsem bojoval pro otevřené řízení. Nechť si to České dráhy vyhrají, nechť si to vyhraje LEO Expres, nebo Ariva nebo kdokoliv. Prostě já pouze bojuju o to, aby se v této zemi zakázky v hodnotě stovek milionů korun, v tomto případě 1 miliarda, prostě soutěžilo otevřeně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili vy využíváte svých dobrých vztahů na Andreje Babiše...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Jestli bych Babiše znal nebo neznal, my už nemáme spolu dobré vztahy, protože jsme se trošičku ohledně toho chytli, on odmítá...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě ohledně této schůzky, nebo?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ano, protože on odmítá řešit dopravu. A já mu říkám...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak on je ministr financí, tak možná byste měl tu dopravu řešit s ministrem dopravy a ne s ministrem financí...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ne, ne, ne, ministr financí...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč tedy neřešíte, říkáte, chceme otevřené výběrové řízení...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ministr financí potřebuje postupně snižovat dluh, ten, ten bude zhruba schodek 70 miliard korun. 70 miliard korun se skládá s miliard. A my mu dáváme úsporu zhruba půl miliardy korun. To se takhle...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Já rozumím, ale pořád proč to neřešíte s resortním ministrem, s ministrem dopravy...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Samozřejmě jsem to řešil s Ťokem, to je úplně jasný...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A pak, pak voláte Andreji Babiši...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Samozřejmě, ale, ale pan Ťok pořád tvrdí, že to zadá napřímo. Tak já jsem říkal, ale v tom případě chcu mluvit s předsedou vlády, to je Sobotka, pan Sobotka, s tím mám taky schůzku, takže teďka já půjdu za panem Sobotkou, kterého uvidím poprvé, tak to bude taky můj kamarád? Prostě já jdu za...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak byste teď charakterizoval tedy svoje vztahy s Andrejem Babišem? Říkáte, že tady trochu se netvářil teď na to poslední, co se okolo toho...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
On bohužel se, já jsem si pana Babiše vážil, že vstoupil do politiky, jsem z něho zklamán obecně, že se stará pouze o ministerstvo financí, nikoliv...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Nechtěl byste po něm toho příliš?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Myslím si, že ministerstvo financí se musí starat, aby ta země vzkvétala a musí zajistit, že se bude veřejně soutěžit zakázky, že se nebude krást...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když je ministr financí, tak když se stará o resort financí, tak to by nemělo být...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ale on je zároveň i šéf ANO, kterej přišel do voleb a de facto je skoro vyhrál a slíbil voličům, že udělá nějaké změny, že se zde nebude krást, že se nebude zadávat napřímo miliardové zakázky.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A tímhlectím postupem, kdy vy jste si takto s ním dojednal schůzku jaksi nedal jste právě naopak...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
To byl, to byl jeho nápad. To byl nápad pana Babiše, že si nás chce vzít na kobereček a vzal si na kobereček pana Ťoka i pana mě, a mě a...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Nevypadá to, že je to, promiňte, přece jen jaksi pomoc politika na oplátku za vaši volební podporu?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Vůbec ne. Já, že, já kdybych řekl RegioJet vám tady dává a bude vám to jezdit za polovinu peněz, pokud nám to nedáte, tak pane Babiši, já s tebou, nebo Babiši, já s tebou končím, je to něco jiného, ale já chcu otevřené výběrové řízení. Nic jiného.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Protože jiný soukromý dopravce to takto neudělal. Ale mě by zajímala ještě...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ne, ne, ne. To není pravda. To, jde o to, že se nesetkal s panem Babišem?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ale tak dobře, my společně půjdeme všichni dopravci, jdeme společně za panem Sobotkou, tak mě budete kritizovat, že jdeme za předsedou vlády?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne. Právě že naopak...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
A ne za ministrem, protože ministr je neschopný?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když jdete všichni dopravci za, za předsedou vlády a pak vy sám jako jeden ze soukromých...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ano, ale setkal...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dopravců jdete za ministrem financí.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ten, kdo nás pozval na kobereček, byl pan Babiš. Tak se ptejte jeho.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A já bych se zeptala vás ještě na jednu věc, protože ministr dopravy Dan Ťok tvrdí, že jste ho atakoval, že mu píšete desítky těžko zveřejnitelných SMSek, kde mu v podstatě vyhrožujete...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ne, ne, bych byl rád, aby je zveřejnil, aby...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to pravda?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Byl bych rád, když je bude zveřejňovat. Budu rád.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy mi řekněte, jestli mu píšete takové SMSky, které on označuje za těžko zveřejnitelné?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
To já jsem těžko, ne, naopak říkám, že nechť to zveřejní, to jsou zveřejnitelné SMSky.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Já budu citovat Dana Ťoka. Pro televizi Prima řekl on, jako vy, vyhrožoval všem ostatním ministrům přede mnou a mám pocit, že bude vyhrožovat ministrům za mnou. Já jsem měl výhrůžku, že budu mít kopku hnoje před ministerstvem každý den, protože se chováme, s odpuštěním, jako někdo...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Jako prasata...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak toto je zrovna třeba jedna citace, a to vy jste mu...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ano, protože, ano...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Napsal.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ano, protože za, zadání zakázky napřímo je prasárna.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale má takhle jednat, promiňte, soukromý podnikatel, je toto fér jednání, že takto atakujete...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Naprosto. Jako jakou mám jinačí možnost? Naši právníci píšou dopisy na ministerstvo dopravy.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A myslíte, že tímto něco získáte?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Já jsem ministra dopravy prosil...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když budete atakovat a vyhrožovat?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ve chvíli, když, ve chvíli, když ho nemůžu uprosit, tak co mám dělat? Mám se odstěhovat do jiné země?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A ty výhrůžky pomohly z vašeho úhlu pohledu, pane Jančuro? Takovéto, takovéhoto kalibru?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Víte, víte, České dráhy se společně se Škodou, která vlastně pro České dráhy vyrábí vlaky, které České dráhy nakupujou de facto bez výběrového řízení, tak mají jinačí, jinačí možnosti. Těch 20 miliard tedy má jít na nákup vlaků a Škodovka chce, aby to šlo do Českejch drah, nebo České dráhy si chtě..., ty vlaky chtějí od Škodovky koupit za 20 miliard bez výběrového řízení, respektive bez otevřeného výběrového řízení, tak oni používají úplně jinačí formy lobbingu. Třeba úplatky. Já jsem přesvědčen, že v tom musí být korupce.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte pro to důkazy?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Já jsem o tom přesvědčenej. Protože proč...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To je vaše přesvědčení?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Proč by České dráhy dělaly, nedělaly otevřené výběrové řízení a, a veške...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Víte, že to už jsou těžká obvinění, pro která musíte mít zase důkazy, pane Jančuro.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ne, ne, důkazy jsou, že veškeré nákupy vlaků, které v minulosti České dráhy nakoupily a mohla je Škodovka vyrobit, se udělaly vždycky způsobem, které, které splnila pouze Škoda Transportation. Vždycky tam byl jeden, jeden dodavatel. A neříkejte, že správný objednavatel vlaků dělá výběrové řízení takový, že se to hodí pouze na jednou. V tu chvíli to je zákonitě nějaká forma korupce.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Myslí si host Dvaceti minut Radiožurnálu. Zakladatel a majitel Student Agency Radim Jančura. Vy jste, pane Jančuro, dnes přišel s tím, že ke své taxislužbě Tick Tack přidáte ještě stovku nových vozidel Škoda Octavie, což by byly taxíky střední třídy, ale ještě poměrně nedávno jste mluvil o projektu pražských taxíků jako o úletu, vyjednával jste o prodeji této firmy. Proč jste změnil názor, naopak expandujete?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
My jsme vstoupili do, do Tick Tacku, nebo do pražský taxislužby před 2 lety a pak jsme asi, myslím, že jsme tu taxislužbu změnili. Od té doby pražské taxislužby začly zakládat vlastní flotily u nešikovaných aut, takže myslím si, že díky nám jezdí po Praze daleko, daleko hezčí auta, ale nezměnil...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když mluvíme o té vyšší třídě, nebo i o té střední třídě? Vy jste...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Samozřejmě střední, takže oni si ty taxislužby začly, začly zakládat flotily jak vyšších tříd, řekněme Superbů, tak nižších na, na bázi Oktávek. A pak jsme dlouho tak nějak přešlapovali, co, co s tím a rozhodli jsme se, že do toho půjdeme ve velkém, takže...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A proč jste takto vykročili? Ještě, jak říkám, říkal jste, je to úlet, prodělávalo vám to, chtěl, zvažoval jste prodej, najednou tedy...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Tam byl základní problém, že my jsme najmuli taxikáře jako zaměstnance. Což byl možná ten začátek relativně, musím přiznat, byl, byla to hloupost, ve chvíli, když všichni jednou takzvaně na OSVČ, to znamená všichni platí výrazně menší daně a ti taxikáři jedou sami na sebe, čili opravdu se musí uživit, jinak umřou hlady...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili švarcsystém, který jste původně byl jaksi proti němu...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ale to není švarcsystém, jako taxi, na taxi, na, na taxikáře, kteří jedou sami na sebe, takzvaný franšízing, jede celá Evropa, to není švarcsystém...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A byl to opravdu ten jediný problém, pane Jančuro...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Švarcsystém...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Že teď už máte na to, aby vopravdu..., opravdu tato služba vydělávala, když máte tedy taxikáře jako živnostníky?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Taxi, ano, protože v tu chvíli oni najedou dvakrát více. Vlastně dneska taxikáři, naši taxikáři mají největší příjmy v Praze, abysme se i my jako dispečink dostali do zisku, musíme mít zhruba tisícovku aut. Takže jdeme cestou takovou, že budeme řidičům nabízet za ten poplatek za dispečink pouze, budeme chtít pouze po nich 1 tisíc korun českých včetně DPH, a u ostatních dispečinků platí 5-20 tisíc korun.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy chcete mít tisíc aut. Bude kdo v nich jezdit? Ať už ze strany řidičů, nebo zákazníků.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Dneska v Praze, v Praze je 5 tisíc asi taxíků, takže ta tisícovka ve chvíli, kdy se přebarví do našich barev, tak se jenom zlepší kvalita a ti řidiči nebudou živořit, protože spousta taxikářů krade jenom proto, že musí horko těžko vydělat peníze na to, aby zaplatili ty drahý dispečinky.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili vy chcete přetáhnou řidiče od jiných firem.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Přesně tak. Vybrat si ty nejlepší samozřejmě.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale přitom před tím jste se zase bránil tomu, aby to byli řidiči tedy už právě s touto profesní historií. Tak na to jste také změnil názor?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
To, tohle byla asi moje jediná chyba v životě, že jsme se rozhodli tehdy jít způsobem zaměstnávání, což je jakási forma socialismu, protože ten řidič, mu jde hodinová výplata...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
A jedno, jestli je někde zašitý a jakmile přešli sami na sebe, tak ti stejní řidiči najednou začli mít tržby dvakrát větší a vydělali si obrovské peníze. Do dneška tam ti řidiči jsou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A proč by, pane Jančuro, měli, když sám jste říkal, že i vašim působením jste jaksi zvedli úroveň těch vozů, těch flotil, tak proč by měli ti řidiči teď chtít jít do Oktávky?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Ne, ne. Jsou, ti, co dneska jezdí v těch Audinách, v těch limuzínách, tak těch limuzín bude víc a ti dneska zůstanou v těch limuzínách. Ale ten, ti řidiči co dneska nejezdí s náma, jezdí s konkurencí, jezdí v otřepaných autech, tak my jim nabídneme ekologický vozy, který mají nízkou, nízké náklady na spotřebu, budeme chtít po nich jenom tu jednu tisícovku za dispečink a u nás jim zůstane...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Mimochodem, jaký model, pane Jančuro?

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Jestli to můžu říct, tak je to Octavia na, na zemní plyn.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď mi šlo právě o konkrétní tedy typ, ale to...

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Oktávka s vybavením ambiente, prostě luxusní Oktávka.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tolik Radim Jančura, který byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuji vám. Na shledanou.

Radim JANČURA, majitel, zakladatel, Student Agency
--------------------
Na shledanou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Od mikrofonu se loučí Karolína Koubová. Podívejte se na i na naše stránky Radiožurnál.cz.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio