Dan Ťok ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Kolika aut v Česku se může týkat podvádění koncernu Volkswagen s emisemi? Co čeká majitele dotčených vozů? Jak funguje tunel Blanka šestým dnem v provozu? A kdy bude dokončen vnější pražský okruh, na němž dopravní situace v centru Prahy také závisí?

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO, dobrý den.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Dobrý den.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak německé ministerstvo dopravy dnes potvrdilo, že auta s naftovými motory Volkswagen s tím upraveným softwarem se tedy prodávala i v Evropě, celkově tedy kolika aut se to u nás týká? Už máte přesné informace, pane ministře?

Čtěte také

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Tak přesné informace jsme ještě od koncernu Volkswagen nedostali. My víme, že se auta s tím motory řady EA 189 tady prodávaly, nevíme ještě od Škodovky přesně, kterých vozů se to týkalo, a nevíme, jestli všechny tyhle ty motory mají ten upravený software, jak mu budeme říkat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Co tedy víme, pane ministře, aktuálně?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Víme, že ty případy tady jsou, víme, že nás, že to Škoda Auto řeší a jsme domluveni na tom, že máme denní relace o vývoji situace a v nejbližších dnech bychom měli dostat počet aut, které mohou být tímto způsobem ovlivněny nebo jejichž systém může být tímto způsobem ovlivněn.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdy a co řekla ta poslední relace mezi Škodou Auto a vámi, jak probíhala, co jste se dozvěděl tedy?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já jsem chtěl od nich slyšet, jestli jsou schopni minimálně pro tohle to vysílání, ale vůbec abych mohl informovat veřejnost, slyšet počty aut, které tyto inkriminované motory mají a které by měly být potom zkontrolovány. A oni řekli, že vzhledem k tomu, že tam je několik aspektů a řeší to ve všech zemích a dělá to ve Škodovce jeden tým, tak zatím ty informace nemají k dispozici.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Že to neví. To bylo dnes.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
To bylo dneska. Já jsem se se zástupci Škody Auto setkal v pondělí, oni mě ubezpečili o tom, že Škoda Auto dneska dodává vozy, které mají motory, které odpovídají Euru 6, že tyhle ty problémy v těch autech stoprocentně nejsou, ale v každém případě jsme se s nimi dohodli, že zahájíme šetření.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ono to se mělo ale týkat vozů 2009 až 2013, je to tak.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Ano, tyhle ty, podle vyjádření koncernu Volkswagen tyhle ty motory se už přestaly vyrábět a přestaly se instalovat do kterýchkoliv vozů koncernu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď tedy zjišťujete, ale kolik jich tady u nás jezdí.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
To zjišťuje Škodovka, my ty informace musíme dostat od nich. My ovšem z hlediska fungování ministerstva dopravy jsme zodpovědní za povolení prodeje těch aut a jejich homologaci. Homologace nám byla předložená, oni, Škodovka je dělá centrálně ve Velké Británii podle evropských úmluv, my pokud nemáme zásadní podezření, že je něco špatně, tak je musíme akceptovat. A my jsme se dohodli, že uděláme šetření a že si chceme být stoprocentně jisti, že tento problém žádné auto dneska prodávané nemá.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Když mluvíte o tom, že Škodovka tedy musí dodat ta čísla ohledně vozu, která mají tento software, tak ale přece Škodovka nemůže mít přehled o těch vozidlech, která jsou dovezená, tak jak budete zjišťovat informace právě o tom, která vozidla z dovozu třeba německého mají tento motor?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Škoda Auto tady zastupuje celý koncern Volkswagen. Oni to deklarovali při tom jednání, to znamená my dostaneme přes Škodu Auto veškeré vozy, které byly oficiálním způsobem dovezeny a prodány skrze síť Škody Auto. A samozřejmě nezjistíme vozy, které byly například prodány, koupeny z druhý ruky v Německu nebo v jiných zemích, to, to nebudeme schopni zjistit. Lépe řečeno, bude to schopna zjistit ta země, ve které původně to auto bylo prodáno, protože tam ta informace přijde a mohlo by se jít po jednotlivých majitelích až k dnešnímu majiteli, ale to bude asi složité.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak spolupracujete tedy s německým ministerstvem dopravy?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
S ministerstvem, s německým ministerstvem dopravy spolupracujeme tak, že jsme se s nimi dohodli, že oni udělají šetření na jejich místě, to znamená v Německu a my dostaneme od nich podklady, posíláme naše specialisty rovněž tam.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdy chcete znát ta přesná čísla? Kdy je chcete slyšet od Škodovky?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
My samozřejmě musíme akceptovat, že Škodovka má své termíny, já dneska nemůžu říct, že to bude do konce tohoto týdne nebo v příštím týdnu, my jsme požádali velmi důrazně Škodu Auto, abysme ty čísla dostali včas. Nicméně co je důležitější, není ani tak to, jestli je dostaneme tento týden nebo příští týden, ten systém kontroly těch aut bude probíhat průběžně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
K tomu se, prosím, dostaňme, tedy až budete mít ta čísla nebo říkáte, bude to probíhat průběžně systém kontroly, ale vy chcete svolat auta s tím upraveným softwarem, až o nich budete mít tedy informace. Jak to bude probíhat?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Ano. To bude probíhat tak, že my získáme od výrobce takzvané VIN kódy a podle těch VIN kódů z naší databáze zjistíme, kterým majitelům ty auta patří a ty my obešleme, nebo my, naše organizace, je to konkrétně Centrum služeb pro silniční dopravu, ti pozvou tyto majitele, aby se zkontaktovali se servisem Škody a tam v tomto autorizovaném servisu by mělo dojít k prohlídce a ke kontrole.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to standardní postup, pane ministře, že toto dělá ministerstvo přes svou organizaci, přes to Centrum služeb pro silniční dopravu? Neměla by to dělat automobilka sama?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Je to naprosto standardní přístup. Je to kvůli ochraně dat. Automobilka nesmí vědět, komu to auto prodala, nebo nemá vědět, komu to auto prodala. My se dozvíme podle VIN kódu, který konkrétní auta to jsou a je to normálně standardní přístup, děláme to v desítkách případů ročně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A nemůže se právě v této souvislosti také ministerstvo dostat do nějakého konfliktu se zákonem na ochranu osobních údajů?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Ne, naopak. My budeme avizovat napřímo majitele aut a ty se rozhodnou, jestli této nabídky využijí, nebo nevyužijí. Oni samozřejmě mohou, ale taky nemusejí využít.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili když ji nevyužijí, tak se nic neděje, nebudou nijakým způsobem vystaveni sankcím.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Ne, ne, ne, to je jejich záležitost. Tohle to je služba, kterou nabízí automobilka, že zkontroluje všechny ty vozidla, a pokud budou vyžadovat nějakou úpravu nebo opravu, tak tu na své náklady udělají.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč by měli chtít majitelé dotčených vozidel, které osloví ministerstvo dopravy prostřednictvím své organizace, na tuto kontrolu jít?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já myslím, že je zájmem každého majitele vědět, jestli jeho auto splňuje ty požadavky, které nebo ty předpoklady, se kterýma to auto kupoval, takže já předpokládám, že každý zodpovědný majitel vozidla bude chtít vědět, jestli tam ten software, který je schopen měnit parametry toho vozu, je.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale při technické kontrole mu to asi neuškodí, pakliže tam takový software je.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Při technické kontrole mu to neuškodí, neuškodí mu to ani při normálním provozu. To znamená pokud se tím někdo z těch majitelů dnešních vozů nebude chtít zabývat, tak to hodí do koše a nepůjde na tu kontrolu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Udělá chybu? Já vycházím z toho, že řada vlastně takto svolávacích akcí byla takzvaně oslyšena od majitelů aut, a to často bývá i problém s takovými díly, které mohou mít vliv na bezpečnost vozidla, což toto není ten případ.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Tady toto, toto není ten případ. Tam, kde jde o bezpečnost, tak tam samozřejmě apelujeme na to, aby řidiči ve svém vlastním zájmu přijeli. V tomto případě je to tak, že hold to jejich auto má vyšší emise, než je deklarováno a může mít taky vyšší spotřebu. Pokud by mně automobilka byla ochotná udělat úpravy, které tu spotřebu zase dostanou na tu úroveň, za kterou, na kterou jsem ji kupoval, tak si myslím, že by bylo, mělo být v zájmu všech, všech řidičů přijet.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to taková obava odborníků, že to odstranění problematického softwaru může změnit vlastnosti auta právě ve vztahu k tomu, co jste říkal, třeba ve vztahu ke spotřebě nebo k výkonu. Řekli vám zástupci automobilky něco k tomuto?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
To si myslím, že je planá obava. Nebo takto, já nejsem odborník, který by o tom chtěl debatovat, ale podle ujištění těch zástupců Škodovky, to auto jezdí v těchto podmínkách neustále. To, co ten software dělá, je, že když se testuje, tak to upraví na lepší podmínky, takže myslím si, že to dneska nepozná, když se ten, ta část toho softwaru odstraní, tak hold to auto pojede stejně na testovací stolici, stejně jako v provozu, takže já myslím, že to, že to žádný, žádný problém autu by nemělo, nemělo přinést. A tím, to nám, o tomto nás taky ujišťovali zástupci Škodovky, že ten problém tam není.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Na stranu druhou, když bude majitel auta mít tento ročník inkriminovaný 2009 až 2013, asi mu to při prodeji vozu moc nepomůže, že?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
To já nevím. Víte, ona je otázka, jak dlouho a jak intenzivně tento problém bude vnímám i při tom provozu. Samozřejmě všichni se budou dívat, jestli ten motor je řady EA 189 a asi od dneška budou všichni chtít nějakou slevu. Máte asi pravdu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Myslíte, že se tento problém může rozšířit i na jiné automobilky? To podezření tady je.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já dneska bych nerad spekuloval o tom, jestli ostatní automobilky používají stejný trik pro to, aby dosáhly lepších parametrů.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Já se ptám proto, že váš kolega ministr průmyslu Mládek řekl, že si umí představit, že jde o jistou taktiku konkurenčního boje. Váš pohled, může to být taktika konkurenčního boje takto tvrdá?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já bych v této chvíli nevylučoval žádnou z možností. Já bych to možná nebral jako taktiku konkurenčního boje, bral bych to tak, že tuhle tu skutečnost určitě v konkurenčním boji ty ostatní automobilky využijí, pokud nebudou mít podobný máslo na hlavě.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO. V sobotu byl slavnostně otevřen tunel Blanka. Doprava v Praze se někde zlepšila, někde ne, kde vy jako ministr dopravy vidíte zatím ty největší problémy?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já se vám přiznám, že tunel Blanka není úplně v gesci ministerstva dopravy, takže ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, je to věcí magistrátu pražského.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Je to věcí magistrátu a já ještě před jejím otevřením jsem říkal, že si myslím, že si Blanka své zákazníky najde a že řidiči, kteří jí budou používat, nebo ti, kteří jí nebudou používat, tak tu situaci budou testovat nějaký první měsíc a pak se to ustálí. Já si myslím, že jsou, že jsme stále ještě v tom testovacím provozu, že spousta lidí si jí chce projet, ten tunel je docela hezký a ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak dlouho ten testovací provoz podle vás může trvat? Kdy tedy už budeme k tomu přistupovat tak, že teď už vyvodíme další důsledky toho, že víme, jak to funguje.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
My víme, jak to funguje, teď je tam ještě ten efekt toho, že si to chce každý projet. To znamená, že tam třeba i zajede kousek, aby se podíval.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to atrakce.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Je to atrakce svým způsobem. Podle mého názoru týden, situace se ustálí a uvidí se. Já si myslím, že Blanka přinesla své výhody, určitě odlehčila Letné, slyšel jsem, že při nájezdech z Kulaťáku, tam jsou problémy.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tam je velký problém, že tam se zahustila doprava okolo tedy Vítězného náměstí, a tuto situaci měl původně řešit obchvat Kulaťáku. Ten chybí, jakkoliv ho vlastně Praha naprojektovala už před 10 lety, myslíte si, že jsou tu vlastně viditelné nedostatky toho, jak by Blanka měla fungovat v návaznosti na něco, co mělo se otevřít jaksi s Blankou, ale nefunguje aktuálně?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
To, co Blance by určitě nejvíce pomohlo, je, kdyby mohla pokračovat v Troji dále a prostě uzavřel se nějak ten malý městský okruh. Jestli tady tahle ta odbočka nebo tady ta spojka pomůže, nepomůže, jak říkáte, je naplánovaná, já si myslím, že tohleto je spíš záležitost, která by se měla debatovat s představiteli Prahy a oni na to určitě budou mít nějaké plány.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Je tady ten vnitřní městský okruh a vnější pražský okruh a náměstek primátorky, a oba jsou tedy nedokončené, jak známo, náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek označil Blanku za takového sirotka, protože chybí jak tedy pokračování toho vnitřního okruhu, ale i navazující propojení se stále nedokončeným Pražským okruhem, jehož výstavbu tedy bude platit stát, to tedy jde za vámi, pane ministře. V této souvislosti tvrdí Petr Dolínek, že stát tak trochu nechal město Prahu na holičkách.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já bych to tak neoznačil. My jsme se všichni stali trošku obětí situace, která nastala v Praze a ve Středočeském kraji, ale zejména tady je to otázka Prahy. My prostě bez součinnosti s magistrátem, samo ministerstvo tu situaci nevyřeší.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakou součinnost si představujete?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Stavebním úřadem, který vydává stavební povolení a který dělá celý, celou územní přípravu Blan..., velkého městského okruhu, i pražský magistrát, takže my bez součinnosti s nimi celou situaci nevyřešíme. A bohužel je to prostě záležitost několika aspektů, které se až stydím opakovat, prostě přestalo se připravovat stavění, což je jeden moment. A druhý moment je, existuje poměrně hodně ekologických sdružení, který mají pocit, že je potřeba bránit jakémukoliv stavění a nejvíce teda okruhů kolem Prahy. Nicméně já mám tady dobrou zprávu, já si myslím, že budeme pokračovat v tom úseku 511, což by byla spojnice z dnešní D1 na D11. Tam se pokračuje v územním řízení. My jsme měli i debatu s občany, snažíme se v té druhé fázi dokumentace udělat nějaké úpravy, které by, řekl bych, zpříjemnily situaci těm lidem, kteří jsou dotčení, ale my to vlastně ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
To je ten východní část okruhu 12,5 kilometru.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
My potřebujeme tuhle tu část udělat, ano.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Která má spojit Běchovice s D1. Měla se začít v roce 2019, stihne se to? Nebo dokonce by měla začít dřív, což byste vy preferoval?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já se snažím řešit spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic, abysme se dostali do rychlejšího zahájení této části. Vím, že tam práce pokračují a máme dohodu s magistrátem o podpoře, takže já spíš tady sázím na spolupráci a snahu ten, ten projekt urychlit, než hledat nějaké alternativy. My na alternativy ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Co postoj, co postoj Běchovic, promiňte, pane ministře, jejich starosta ještě v červnu tvrdil, že s nimi nikdo nejednal a že požadují záruku, že společně s okruhem se vybuduje jejich obchvat, tedy obchvat Běchovic.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
O tom se debatuje, my s nima samozřejmě jednáme nebo Ředitelství silnic a dálnic s nima určitě jedná. Byla tam i beseda s občany. Bylo to někdy na začátku jara, takže není to tak, že bychom s Běchovicema nejednali. Je to záležitost postupu všech prací a přípravy. Já jsem přesvědčený, že se nám to podaří, podaří prosadit.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili co se týče toho vnějšího okruhu, tak tam se soustředíte teď nejvíc na tu východní část a tu severní část, tu nejproblematičtější, jaksi se neřeší.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Ne, že se neřeší, my to chceme, my postupujeme od východu a určitě se chceme zabývat i tou stavbou 518 Ruzyně - Suchdol a 519 Suchdol - Březiněves. Faktem je, že jsme v pokročilejší fázi přípravy, v těch Běchovicích, spojit Běchovice s D1 a tam si myslím, že dneska jsme zintenzivnili přípravu, ale to neznamená, že bysme se nechtěli věnovat i tomu severnímu obchvatu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dovolte mi, pane ministře, ještě k jedné věci. Jak vnímáte postup Radmily Kleslové, která až po silném mediálním tlaku rezignovala na post místopředsedkyně hnutí ANO a ukončila smlouvu s většinově státní firmou ČEZ, kde pobírala plat za právní služby?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Především si myslím, že to je její záležitost. My jsme měli podobnou smlouvu na SŽDC a tu jsme ukončili v minulým roce, takže já si myslím, že není obecně dobře, aby politik měl tento typ smluv a myslím si, že paní Kleslová udělala dobře, že jí ukončila, že odstoupila.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ukončila tak včas nebo to měla tak udělat, když vstoupila do politiky?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Ideálnější by bylo, kdyby to udělala předtím, ale teď už je těžko o tom spekulovat.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Poškozují takové případy hnutí ANO?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Myslím si, že nám nepomáhají, na druhé straně si myslím, že je potřeba ocenit, že to paní Kleslová udělala, protože je spousta politiků, který ..., nebo politicky činných pracovníků, kteří to tak neudělali.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste říkal, že jste měli takovou smlouvu se SŽDC, tedy jestliže rozklíčuji rychle tu zkratku, tak je to Správa železniční a dopravní cesty.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
To je Správa železniční dopravní cesty, ano.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A ukončili jste to, čili žádné takovéhle smlouvy další vy nemáte a jste pro to, aby se co nejvíce a nejrychleji ukončovaly.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Já nemohu říct, že takové podobné smlouvy s politiky různých politických stran na žádném resortním podniku nejsou, ale snažíme se o transparentní přístup. Všechny smlouvy na našem resortu zveřejňujeme a tento typ smluv, si myslím, že neprospívá nikomu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Tolik tedy host Dvaceti minut Radiožurnálu, kterým byl ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO. Děkuji vám za návštěvu ve studiu, na shledanou.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/
--------------------
Děkuju, na shledanou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Od mikrofonu se pro tuto chvíli loučí Karolína Koubová. Jen připomínám, že všechny pořady Dvacet minut Radiožurnálu najdete i na webu Radiožurnálu Radiožurnál.cz.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio