Vlaky i autobusy jezdí v Královéhradeckém kraji podle nových jízdních řádů a také za vyšší ceny

11. prosinec 2023 08:33

Po celém Královéhradeckém kraji jezdí od neděle 10. prosince autobusy i vlaky podle nových jízdních řádů. České dráhy už dopředu ujistily cestující, že zajistí v příštím roce vlakovou dopravu v Královéhradeckém kraji ve stejném rozsahu jako letos. Co přesně to znamená zjišťoval redaktor David Macháček.

Čtěte také

Slib Českých drah převedený do konkrétních čísel vypadá takto: jezdí 665 tras regionálních vlaků, v pracovní dny to je 584 vlaků, v sobotu 442 a v neděli ještě o jeden spoj více, tedy 443 vlaků. A k tomu každý den 33 dálkových vlaků na lince Praha - Hradec Králové - Trutnov. Alespoň tak shrnul základní přehled mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Je to dost?
To je velmi jednoduchá otázka, na kterou se ale nesmírně obtížně odpovídá, protože vždy by bylo pohodlnější, kdyby za hodinu nejely dva spoje, ale tři, a čtyři by byly ještě lepší. Něco se dá dovodit ale alespoň nepřímo, když popíšu, jak se změny jízdních řádů připravují.

Čtěte také

Jízdní řády se ve veřejné dopravě mění dvakrát do roka, vždy na začátku léta a potom v prosinci, což je i tato aktuální změna. K tomu, jaké spoje, ať už vlakové nebo autobusové, se budou objednávat, se vyjadřují obce a je pravda, že zastupitelé se tomuto tématu skutečně věnují.

Velmi dobře si vybavuji, jak jsem v létě, tedy jen několik týdnů po začátku platnosti tehdejšího jízdního řádu, viděl na úředních deskách obcí informace, že se budou projednávat návrhy na změny a úpravy v zajištění veřejné dopravy. A protože se do dnešního rána nikde neobjevily žádné velké protesty nebo hlasitá kritika, tak zřejmě i nový jízdní řád je řekněme přijatelný.

Začaly s novým jízdním řádem zase jezdit vlaky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi?

Čtěte také

Začnou, ale nebylo to hned v neděli 10. prosince. Práce na vylepšení trati ještě nejsou hotové, takže ještě devět dní se cestující musí smířit s náhradní autobusovou dopravou. Ale od 19. prosince by už měly mezi oběma krajskými městy vlaky jezdit, a to zatím podle stále stejného jízdního řádu.

Na tomto spojení se totiž větší změny plánují až od léta. Ta nejdůležitější je, že v Pardubicích začne fungovat nová zastávka "Pardubice-centrum", která cestujícím výrazně zlepší dostupnost středu města.

Mění se s novými jízdními řády i ceny?
Mění. A tady pomůže pouze doporučení prostudovat ceníky jednotlivých vlakových a autobusových dopravců.

Čtěte také

Souhrnně můžeme říct, že to nejsou žádné skokové změny, spíše jen několikakorunová zdražení.

Tarify mění i společný projekt Královéhradeckého a Pardubického kraje známý jako IREDO. Za jednotlivou jízdenku hrazenou v hotovosti nebo platební kartou zaplatí nově cestující na nejvíce využívaných trasách o dvě až čtyři koruny více.

Pokud při platbě využijí IREDO kartu, cena se nemění. Zároveň stoupla cena síťových jízdenek pro jednotlivce i pro skupiny. Roční jízdenku, která má cestující více motivovat k využívání veřejné dopravy, si lidé mohou zakoupit pouze on-line.

autoři: David Macháček , baj
Spustit audio

Související