Strojvedoucí jsou pod obrovským tlakem a každá chyba může mít dalekosáhlé následky, tvrdí expert

Je v Česku dost strojvedoucích? „Mělo by jich být určitě více, aby se daly lépe plánovat směny,“ myslí si Petr Šlegr
Českou veřejnost v uplynulých dnech a týdnech nemile překvapily zprávy o opakovaných neštěstích na železnici. Před týdnem narazil osobní vlak před Českým Brodem do stojícího nákladního vlaku. Strojvedoucí náraz nepřežil a řada cestujících byla zraněna. Je železniční doprava stále bezpečná? „Je mnohem bezpečnější než silniční, ale to paradoxně vede k tomu, že když se stane něco vážného, tak se o tom mluví daleko více,“ tvrdí expert na železniční bezpečnost Petr Šlegr.
Podle Drážní inspekce se v roce 2015 stalo 1052 nehod, což je o skoro 200 méně než v roce 2019. Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu za nárůst může zvyšující se počet vlaků na českých železnicích.
Zastaralý bezpečnostní systém
Po sérii nehod z posledních týdnů se spustila debata o tom, že vlaky projíždí návěstidly i přes zákaz. Minulý rok došlo k 150 průjezdům zákazu, podobně jako v roce 2018.
Čtěte také
„Národní zabezpečovací systém nedokáže zabránit tomu, aby vlak to stůj projel. Nemusí to znamenat, že pokaždé došlo k nehodě, ale na druhou stranu, může to znamenat náraz nákladního vlaku do malého motoráčku,“ popisuje expert na železniční bezpečnost.
V Německu mají zabezpečovací systém z roku 1934. I přesto Petr Šlegr říká, že je modernější než ten náš.
„Česká železnice opravdu hodně spoléhá na strojvedoucího. Pokud neudělá chybu, tak to funguje. Zatím to dopadalo relativně dobře právě díky kvalitám strojvedoucích, ale lidskému faktoru neporučíme,“ říká Šlegr.
Nedostatek strojvedoucích
Zpravodajský server Aktuálně.cz píše, že nebýt havárie u Českého Brodu, dojel by strojvedoucí na nádraží v Kolíně, kde by mu po 12 hodinách skončila ve 22:52 služba. Od pěti hodin následujícího dne by ho čekalo další 11 hodinové řízení vlaku.
Čtěte také
„Přestávka mezi službami může být jen šest hodin, pokud zaměstnavatel zajistí odpočinek na lůžku. To je ale v řadě případů jen teorie, protože chvíli trvá než strojvedoucí sejde z lokomotivy a dojde někam na ubytovnu. Problém je taky velká variabilita nástupů,“ tvrdí Šlegr.
Strojvedoucím navíc k řízení vlaku přibyly další úkony. „Na některých tratích strojvedoucí jednak řídí vlak, chodí telefonovat dispečerovi a podílí se přímo na řízení provozu, přestavuje si výhybky a navíc prodává jízdenky.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Hřib: Chceme brzdit extremismus, shodu najdeme. Opoziční radu nepovažuji za úplně dobrý nápad
-
Ve volbách se mobilizovaly chudší regiony. Je to poučení pro mainstreamové strany, říká Prokop
-
V USA zatkli podezřelého z požáru luxusní čtvrti v Los Angeles. Oheň způsobil škody za 3,1 bilionu korun
-
Macron je v izolaci. Stále více ho kritizují i jeho vlastní lidé, míní zpravodaj ve Francii Balucha