Nová veganská škodovka chrání zvířata i životní prostředí. Koncept Vision RS automobilka představila v Paříži

1. říjen 2018

Má koberečky ze zbytků ananasů, pod kapotou hybridní pohon s výkonem 245 koní a nenašli byste v něm ani kousek kůže. Veganský koncept Škody Auto se jmenuje Vision RS a jeho sériové provedení nahradí končící model Rapid. Automobilka novinku představila v mladoboleslavském centru zvaném Česana a v následujícím týdnu také na autosalonu v Paříži.

Ještě v první polovině 20. století tu byla přádelna česané příze a Škodovka ve svém vývojovém centru na břehu Jizery na historii textilky nezapomíná. Důkazem jsou třeba koberečky v novém konceptu Vision RS.

„Koberečky jsou ze zelených listů ananasu. Jedna firma se na to specializuje – listy sbírá, dá je dohromady a vznikne materiál podobný celulóze. Ten se pak proplétá jako karbonová vlákna,“ říká mi Andrea Jensenová, která má ve Škodovce podobné hrátky s materiály na starosti, a zdůrazňuje: „Prostě se vzalo něco, co se normálně vyhodí, a udělal se z toho nový materiál.“

Šetří zvířata i emise

„Je to veganské auto. Je, jak my říkáme, animal-free – v celém autě nenajdete ani kousek kůže,“ dodává Andrea. Kromě zvířat chrání automobilka i životní prostředí. Vision RS je totiž hybrid, který kombinuje zážehovou patnáctistovku s elektromotorem. Odpor vzduchu, a tedy i emise a spotřebu, zase snižují aerodynamická kola.

Nová Škoda Vision RS by měla v sériové výrobě nahradit model Rapid.

„Kola jsou dobrý příklad. Na podobném autě byste čekali otevřená hliníková kola, už kvůli chlazení. Ale když děláte elektrické auto, musíte myslet hlavně na dojezd. Takže jsme navrhli tyhle velké kryty, které dohromady ušetří skoro jeden gram oxidu uhličitého a taky prodlužují dojezd,“ říká šéfdesignér Oliver Stefani.

Křivky a závodní elán

Čistě na elektřinu nový škodovácký koncept ujede 70 kilometrů. Mimochodem kubistický design posledních let designéři ozvláštnili větším množstvím křivek.

Mezi nejutajovanější místa mladoboleslavské Škodovky patří virtuální studio

Maketa vozu, do kterého usedne testovací řidič s virtuálními brýlemi na očích.

Jak jsme si v Experimentu už mnohokrát ověřili, virtuální realita nejsou jen akční počítačové hry a zábava. Speciální technologie slouží také architektům domů, designérům letadel nebo vývojářům aut. Digitální svět usnadňuje práci také návrhářům interiérů vozidel, kteří díky ní dokáží lépe posoudit, jestli se jim třeba pochromovaný spínač radia neodráží v čelním skle.

Na Vision RS se do Česany přišel podívat také motoristický novinář František Dvořák ze serveru iDnes.cz: „Takovýto koncept je ruční práce. Pro Škodovku je poslední roky dělá převážně německá firma v Norimberku a stojí to 60 až 70 milionů korun.“

Vision RS má uzoučká zrcátka, květnatě tvarované nárazníky, tuningové spojlery a na pohled hodně závodního elánu. Přestože podle informací Radiožurnálu jde skoro o sériový model, designéři ho ještě trochu zjednoduší, než se dostane na výrobní linku. Tak to zkrátka u konceptů – a je jedno, jestli jsou od Škody, Mercedesu nebo BMW – zkrátka chodí

Jak se bude jmenovat?

„Jsou dva druhy konceptů: ideové, které naznačují, o čem si designéři sní ve studiích. Z nich pak krystalizuje designový jazyk, tedy jakýsi slabikář, ze kterého návrháři čerpají své další myšlenky. A pak tu jsou právě taková auta jako Vision RS. Koncept ukazuje, jak bude vypadat auto, které se představí za pár let, možná jen za pár měsíců,“ přibližuje František Dvořák.

Design nové Škody Vision RS vychází z kubistického stylu automobilky posledních let, který ozvláštňuje křivkami.

Nástupce Rapidu budou vyrábět v Mladé Boleslavi. Pravděpodobně dostane pohon na zemní plyn a možná i hybridní kombinaci zemního plynu a elektřiny. Jediné, co zatím Škodovka tají, je jméno. Také o něm je ale už rozhodnuto. Ve hře byl údajně i návrat slavné Felicie.

autoři: Matěj Skalický , and
Spustit audio