Mike Leigh: Netočím o hrdinech a antihrdinech. Točím o lidech
Exkluzivní rozhovor s jedním z nejzásadnějších britských režisérů o jeho nejslavnějších filmech a metodě.
Mike Leigh je jeden z nejvýznamnějších režisérů britské kinematografie. Dnes 75letý Leigh je vítěz Zlaté palmy z Cannes za film Tajnosti a lži a Zlatého lva z Benátek za film Vera Drake – žena dvou tváří. Zároveň byl sedmkrát nominovaný na Oscara. Kromě mnoha filmových cen je to také držitel státního vyznamenání, Řádu britského impéria. Na Letní filmové škole v Uherské Hradišti uvádí svoji retrospektivu od celovečerního filmového debutu Tísnivé okamžiky (1971) až po zatím nejnovějšího Mr. Turnera (2014).
Od Tísnivých okamžiků k Nahému
„Vstupoval jsem do kinematografie v době, kdy bylo ve Velké Británii mimořádně těžké točit filmy. Tísnivé okamžiky navíc vznikaly na hraně šedesátých a sedmdesátých let,“ vzpomíná na svůj debut Mike Leigh ve speciálních vltavských Reflexích s tím, že neví, co by býval dělal, kdyby věděl, že ho po debutu čeká dlouhá pauza a možnost natáčet až v druhé polovině osmdesátých let. „Nahý z roku 1993 je můj nejtemnější film. Chtěl jsem se v něm podívat na nepřijatelné mužské chování, na myšlenky spojené s koncem světa na konci milénia, ale samotný děj je vlastně kritikou vzdělávacího systému. Vypráví o Johnnym, muži, který bystrou mysl a smysl pro humor, ale zklamaný ze společnosti, takže je negativní,“ říká na téma jednoho ze svých nejoceňovanějších filmů.
„Lesley Manville, Timothy Spall a další herci, se kterými spolupracuji dlouhodobě, jsou skvělí charakterní herci. Nehrají sebe, ale postavy, které jsou zcela odlišné. Takže proto se jejich herectví vyvíjí samo od sebe,“ říká Leigh na téma mnoha skvělých hereckých výkonů ve svých filmech. „Nevyhýbám se klasickému scénáři. Naopak, máme velmi přesný scénář. S herci dlouho role připravujeme, debatujeme o nich a také improvizujeme, ale dospějeme k velmi přesnému, připravenému filmovému scénáři,“ upřesňuje svoji tvůrčí metodu.
Ken Loach: Pořád je spousta věcí, za které musíme bojovat
Britský režisér Ken Loach se na sklonku své kariéry blýskl velmi silným filmem, kterým vytáhl na světlo jednu ze současných podob evropské chudoby. Za snímek Já, Daniel Blake podruhé vyhrál Zlatou palmu v Cannes. V rozhovoru pro Vltavu mluví Loach o Donaldu Trumpovi, chudobě i potřebě angažovaného filmu.
Historie? Pořád aktuální!
Ve filmografii Mika Leigha bude brzy následovat novinka, na festivalu v Benátkách se ve světové představí Leighovo Peterloo, pojednávající o násilím rozehnané demonstraci v Manchesteru v roce 1819, jejíž účastníci volali po reformách. „Tématem filmu je 200 let stará událost, ale je naprosto aktuální. Je o demokracii, lidských právech a útlaku. Bude to můj nejvíc politický film.“ Podobně Leigh uvažuje i o aktuálnosti hlavních témat filmů Vera Drake, jehož hrdinka provádí (nelegální) potraty anebo Tajnosti a lži, v němž žena černé pleti vyhledá svoji bělošskou matku, která ji kdysi odložila k adopci.
Související
-
Tichounce poděkovat za život... Vítěz Zlaté palmy v Cannes Hirokazu Koreeda o filmu Zloději
Prestižní Zlatou palmu, hlavní cenu na festivalu v Cannes získal japonský film Zloději, vyprávějící o skupině lidí za hranou zákona.
-
Nit z přízraků obléká všední téma do exkluzivního šatu
Herec Daniel Day-Lewis údajně naposledy září ve filmu. V nuancovaném dramatu Paula Thomase Andersona z 50. let.
-
Letní filmová škola v Uherském Hradišti letos i s Vltavou
Sarabanda, Nevěra a Malba na dřevě. Rozhlasové adaptace filmových scénářů Ingmara Bergmana, ale i další bohatý program a zajímaví hosté od 27. července do 5. srpna na LFŠ.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.