Ježíš – laskavá mánička, nebo náboženský nerudný přísňák? Teolog Tomáš Sixta hledá odpověď

8. květen 2022

Když teolog Tomáš Sixta napsal do posledního čísla revue Salve článek o (ne)hněvajícím se Ježíši u vybraných autorů současné americké teologie, nevědomky se tím pozval do pořadu Hergot!. Redaktoři Petr Wagner a Dominik Čejka jej ihned formálně oslovili s prosbou, aby jim pomohl rozhodnout jedno dilema. Byl Ježíš spíše laskavá protohippie mánička, nebo náboženský přísňák, kterému občas ujely nervy? Jak se v průběhu rozhovoru ukázalo, vše je složitější...

Hned na jeho začátku Sixta vysvětluje, proč je obecně obraz Ježíše důležitý pro křesťanskou spiritualitu.

Ježíš

„V křesťanský tradici je Kristus vzor následování, potažmo napodobování. To, zda je Ježíš líčen jako tichý beránek, básník, trpící oběť, nebo naopak jako revolucionář, značně ovlivňuje, jak vlastně vypadá to naše následování Krista, to naše křesťanství.“

Tyto dvě krajní pozice škály různých představ mohou pak přirozeně přerůstat i do politických postojů – od křesťanského pacifismu až po militantnější formy křesťanství.

Je Ježíš pouze projekčním plátnem, na které si každý promítá svá přesvědčení dle libosti? A existuje nějaká metoda, která je schopná se tomuto riziku vyhnout? Poslechněte si záznam rozhovoru!

autoři: Dominik Čejka , Petr Wagner , Jan Škrob , Fatima Rahimi
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.