Jak oddálit menopauzu? Vědci objevili 290 genů, které ovlivňují ženskou plodnost

10. srpen 2021

Vědci nově detailně znají 290 genů, které ovlivňují ženskou plodnost. Na rozsáhlém mezinárodním výzkumu se podíleli i čeští experti. Výsledky studie v týdnu publikoval časopis Nature. Poznatky o genech, které způsobují třeba neschopnost donosit dítě nebo předčasné stárnutí vajíček, by v budoucnu mohly pomoci při řešení neplodnosti i dalších věcí.

Neplodnost se ve společnosti stává čím dál větším problémem. Ženy se narodí se zásobou vajíček, které během dospělosti postupně zrají a vylučují se formou ovulace. Jejich počet je ovšem omezený a vyčerpání této zásoby se říká menopauza.

„Naše studie ukázala, že doba nástupu menopauzy je ovlivněna i genetickou výbavou,“ upozorňuje Lucie Knoblochová z Ústavu živočišné fyziologie a genetiky Akademie věd, která se na výzkumu podílela.

Na tom, kolik bude mít žena k dispozici vajíček, se podle nového výzkumu podílí celkem 290 genů. Ty mimo jiné určují i to, jak rychle bude docházet k přirozenému opotřebení vajíček. A nejen to – když například vědci dva z těchto 290 genů upravili na vzorku u myší, podařilo se jim prodloužit jejich plodnost.

Léčba neplodnosti

V budoucnu je možné tento výzkum použít při léčbě neplodnosti. „Mohlo by být možné zjistit, jak jsou naše geny funkční, což by pomohlo s plánováním rodičovství. V centrech asistované reprodukce by tento výzkum mohl teoreticky pomoct ženám produkovat víc zdravých vajíček. Poznatky je ale třeba ještě ověřit v praxi.“