Agresivita na školách. Série rozhovorů o případech násilí, šikaně a útocích na vyučující

Školy by měly vytvořit školním psychologům vhodné podmínky, říká ke vzrůstající šikaně inspektor

Největší audioportál na českém internetu

Ve školách přibývají případy agresivity a šikany | Foto: Shutterstock

Důležitá je práce školních psychologů a psycholožek, na to by se měly školy zaměřit, říká k šikaně inspektor (1. díl z 5)

Předchozí díl
Následující díl

Ve školách přibývají případy agresivity a šikany. Už loni na to upozornila školní inspekce, vinu na tom nesou nejenom technologie a duševní zdraví studujících, ale i nedostatečně fungující systém prevence na školách. „Práce školních psychologů a psycholožek sehrává pozitivní roli, opakovaně doporučujeme, aby se resort zaměřil na tyto specializované pozice,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Čtěte také

Jak současnou situaci vyhodnocuje školní inspekce?

Mírně vzrůstají problémy, a to jak v rizikovém chování žactva včetně šikany, kyberšikany nebo agrese. Důvody, které ve školách zaznamenáváme, mohou souviset s vlivem technologií, zhoršeného duševního zdraví studujících nebo nedostatečně fungujícího systému prevence na školách.

Stává se, že školy rizikové chování bagatelizují? A co v takových případech dělá školní inspekce pro to, aby školy situaci řešily?

To, že by školy situaci bagatelizovaly, je výjimečné. Můžeme ale zaznamenat, že školy se někdy snaží vytvořit dojem, že projevy takového chování se u nich nedějí. A to je samozřejmě velmi nebezpečný projev, který může mít zásadní dopady na oběti.

Můžou se na vás jako na inspekci obracet třeba i rodiče v případě, kdy se jim zdá, že škola nejedná?

Můžou se na nás obrátit, ale vždy je dobré, aby se v prvním kroku obrátili na třídní vyučující, metodiky prevence nebo výchovné poradenství. Pokud by měli pocit, že k žádnému pozitivnímu vývoji nedošlo, radíme kontaktovat a projednat záležitost i s ředitelkou či ředitelem školy. A pokud z jejich pohledu k uspokojivému řešení nedojde, pak se mohou obrátit na nás.

Čtěte také

Mají vlastně vyučující dostatek prostoru a nástrojů pro prevenci šikany?

Z šetření vyplývá, že časový prostor je omezen u metodiků prevence, kteří by se měli věnovat jednotlivým žákyním, žákům i celým třídám. Asi 60 procent metodiků jak na základních, tak na středních školách deklaruje, že nemají dostatečné časové kapacity právě pro tuto individuální a skupinovou práci.

Není současná situace částečně i důkazem toho, jak důležitá je práce školních psychologů a sociálních pedagogů?

Důležitá jednoznačně je, sehrávají pozitivní roli ve škole, to vyplývá i z našich výstupů. A opakovaně doporučujeme, aby se resort zaměřil na tyto specializované pozice a vytvořil jim ve školách odpovídající podmínky.

autoři: Petr Král , prh

Mohlo by vás zajímat