Agresivita na školách. Série rozhovorů o případech násilí, šikaně a útocích na vyučující
Školy by měly vytvořit školním psychologům vhodné podmínky, říká ke vzrůstající šikaně inspektor
Ve školách přibývají případy agresivity a šikany. Už loni na to upozornila školní inspekce, vinu na tom nesou nejenom technologie a duševní zdraví studujících, ale i nedostatečně fungující systém prevence na školách. „Práce školních psychologů a psycholožek sehrává pozitivní roli, opakovaně doporučujeme, aby se resort zaměřil na tyto specializované pozice,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Čtěte také
Jak současnou situaci vyhodnocuje školní inspekce?
Mírně vzrůstají problémy, a to jak v rizikovém chování žactva včetně šikany, kyberšikany nebo agrese. Důvody, které ve školách zaznamenáváme, mohou souviset s vlivem technologií, zhoršeného duševního zdraví studujících nebo nedostatečně fungujícího systému prevence na školách.
Stává se, že školy rizikové chování bagatelizují? A co v takových případech dělá školní inspekce pro to, aby školy situaci řešily?
To, že by školy situaci bagatelizovaly, je výjimečné. Můžeme ale zaznamenat, že školy se někdy snaží vytvořit dojem, že projevy takového chování se u nich nedějí. A to je samozřejmě velmi nebezpečný projev, který může mít zásadní dopady na oběti.
Můžou se na vás jako na inspekci obracet třeba i rodiče v případě, kdy se jim zdá, že škola nejedná?
Můžou se na nás obrátit, ale vždy je dobré, aby se v prvním kroku obrátili na třídní vyučující, metodiky prevence nebo výchovné poradenství. Pokud by měli pocit, že k žádnému pozitivnímu vývoji nedošlo, radíme kontaktovat a projednat záležitost i s ředitelkou či ředitelem školy. A pokud z jejich pohledu k uspokojivému řešení nedojde, pak se mohou obrátit na nás.
Čtěte také
Mají vlastně vyučující dostatek prostoru a nástrojů pro prevenci šikany?
Z šetření vyplývá, že časový prostor je omezen u metodiků prevence, kteří by se měli věnovat jednotlivým žákyním, žákům i celým třídám. Asi 60 procent metodiků jak na základních, tak na středních školách deklaruje, že nemají dostatečné časové kapacity právě pro tuto individuální a skupinovou práci.
Není současná situace částečně i důkazem toho, jak důležitá je práce školních psychologů a sociálních pedagogů?
Důležitá jednoznačně je, sehrávají pozitivní roli ve škole, to vyplývá i z našich výstupů. A opakovaně doporučujeme, aby se resort zaměřil na tyto specializované pozice a vytvořil jim ve školách odpovídající podmínky.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.