Těžký život ve Španělsku. Odejít, nebo zkusit podnikat – volba, před kterou stojí mileniálové

3. prosinec 2018

Průměrný španělský mileniál dává víc než polovinu svého měsíčního příjmu na nájem. Jak se s těžkou ekonomickou situací mladí Španělé vyrovnávají?

BBC v rámci cyklu generation project, který mapuje příběhy příslušníků různých generací, sledovala, jak se dnes žije mladým Španělkám a Španělům. Kromě statistik zprostředkovala i výpovědi několika z nich. Reportáž přibližuje, jak moc se na Iberském poloostrově liší životní podmínky i názory starších a mladších obyvatel.

Co nás učili, neplatí

„Naše generace vyrostla v tom, že je třeba studovat a mít titul, protože pak člověk najde práci,“ říká šestadvacetiletý Eloi Gómez. Ale pro něj, stejně jako pro další španělské mileniály, tj. lidi, kterým je dnes okolo třiceti, tohle neplatí. Nezaměstnanost Španělů mezi 15 a 30 lety se v poslední době pohybuje okolo 30 % (přičemž průměr v zemích OECD je okolo 10 %). Nájmy za poslední rok vrostly dvanáctkrát rychleji než mzdy a rostou zvlášť rychle ve městech jako Madrid a Barcelona, kde turisté kvůli Airbnb a podobným službám vytlačují původní nájemníky z turisticky zajímavých čtvrtí. Vyjádřeno v současných cenách mají dnešní třicátníci o 30 % nižší disponibilní příjem, než měli ve svých třiceti příslušníci generace X, tj. ti, kteří se narodili mezi lety 1966 a 1980.

Budoucnost nejistá. Poslechněte si dokument o touhách a možnostech pozdních mileniálů

Mileniálové

Mladí lidé často střídají vysoké školy, někdy je ani nedostudují. S tímto fenoménem se potýkám téměř každý den, a to nejen při výběru studijního oboru. Dokážu strávit půl hodiny třeba jen při výběru limonády v supermarketu. Začal jsem o tom diskutovat s trojicí mladých respondentů – Jakubem Ruschkou, Martinem Novákem a Eliškou Hájkovou – a nakonec dospěl až k analýze toho, co jsou tužby a možnosti života člověka mé generace – mileniála.

Vlastní start-up jako ekonomická nutnost

Vzhledem k nepříznivé situaci na pracovním trhu mnozí mladí Španělé a Španělky zakládají vlastní firmy a pracují sami na sebe. Nedělají to ale proto, že by odmala snili o tom, jak budou budovat vlastní podniky, ale proto, že moc jiných možností, jak se uživit a zůstat přitom ve Španělsku, nezbývá. Například výše citovaný Eloi Gómez založil spolu se dvěma kamarády úspěšný a dnes už mezinárodní start-up Mr Jeff. Jedná se o službu spojující prádelnu a odvoz a dovoz prádla až do domu. Vystudovaná dokumentaristka Cristina Robles zase opustila mediální sféru, kde pracovala za nízkou mzdu, anebo jí nabízeli jen neplacené stáže, a ve svých třiceti letech založila s pěti přáteli vlastní messengerskou službu. Přiznává, že její nová práce je nejistá, ale pořád si vydělá víc než v předchozích zaměstnáních.

španělsko - španělská ulice

Nová mentalita

Kvůli nízkým a nejistým příjmům vydávají španělští mileniálové – a to i ti, kteří mají dobře placenou práci – víc jak polovinu svého příjmu na nájem. Přitom se doporučuje, že by lidé za bydlení neměli dávat víc jak třetinu výdělku. Ekonomické problémy, kterým čelí mladá generace, se pak projevují i ve změně životních strategií a priorit. Klasickými milníky na cestě k dospělosti bývalo pořízení si vlastního bydlení (ať už v nájmu, nebo v osobním vlastnictví) a založení rodiny. Ovšem kvůli ekonomické situaci dnes ve Španělsku žijí téměř dvě pětiny třicetiletých stále u svých rodičů a rodí se čím dál méně dětí. V roce 2017 zaznamenalo Španělsko nejmenší porodnost za 40 let – jen 1,3 dítěte na matku (v Česku je to 1,69 dítěte na matku).

Jakých cílů se musí vzdát mladí Španělé oproti svým rodičům? Poslechněte si celý výběr z médií Radia Wave.

autor: zzk
Spustit audio