Správa železnic navrhla třetí trasu vysokorychlostní tratě – vyhne se obcím na Litoměřicku

26. červenec 2021

Pro trasu rychlodráhy Praha-Drážďany navrhla Správa železnic novou variantu. Vyhnula by se protestujícím obcím na Litoměřicku. Naopak obce z Ústecka, které se stavbou ve své blízkosti taky nesouhlasí, mají smůlu.

Správa železnic nevyslyšela námitky také obcí z Ústecka – ve všech třech možných variantách se totiž počítá se zastávkou v Ústí nad Labem, pro kterou je vedení trati kolem Chlumce nezbytné.

Zastupitelé Chlumce trať odmítli – podle starosty Romana Zettlitzera z uskupení PRO! Chlumec by totiž město rozpůlila – na jedné straně je sídliště a na druhé ve Stradově přibylo několik desítek nových rodinných domů.

Jen 200 metrů od této oblasti by měly být tubusy 26 kilometrů dlouhých tunelů, které provrtají Krušné hory.

Nová trasa rychlodráhy na Litoměřicku by měla jít jižněji od obcí, které s ní nesouhlasily. Podle hejtmana Jana Schillera z hnutí ANO by tak byla od nich i dál a nerušila by tamní obyvatele hlukem.

Proti trase vysokorychlostní trati se ozvali i zemědělci, a to kvůli záboru velkého množství kvalitní orné půdy – například severně od Roudnice nad Labem mezi obcemi Lounky a Chodouny nebo Polepy a Okna.

O definitivní podobě trati z Prahy do Drážďan bude zřejmě rozhodnuto nejdřív za 2 roky

Správa železnic teď požádá kraj o aktualizaci zásad územního rozvoje – tam je totiž dosud zakreslená 10 let stará prapůvodní varianta na straně Labe, která míjí Ústí nad Labem a má zastávku zcela mimo obydlená území. Zásadami územního rozvoje kraje se přitom musí řídit i města a obce ve svých územních plánech.

Pokud krajští zastupitelé žádost Správy železnic schválí, tak bude následovat proces podle zákona – firma tedy podle ředitele odboru přípravy vysokorychlostní trati Martina Švehlíka předloží všechny tři varianty tras podrobně rozpracované – budou obsahovat například geologické posouzení, zhodnocení zásahů do přírody a krajiny, hlukové studie nebo vyhodnocení toho, jak by se ta která trasa dotkla různých druhů ochranných pásem.

K jednotlivým variantám se poté budou moci vyjadřovat dotčené orgány i veřejnost.

Celý proces aktualizace zásad územního rozvoje kraje odhaduje Martin Švehlík podle svých zkušeností na jeden až dva roky. Teprve pak by měla být jasná definitivní trasa rychlodráhy, která cestu mezi Prahou a Drážďanami zkrátí na jednu hodinu.

Spustit audio

Související