Spor o obchody nad bývalou Myší dírou v Brně se opět vrací ke krajskému soudu

8. březen 2024 14:15

Spor o odstranění obchodů na hlavním nádraží v Brně musí opět řešit krajský soud. Podle zjištění Českého rozhlasu mu to nařídil Nejvyšší soud. Problém se týká prodejen v pravém křídle nádraží. Obchody soukromého majitele stojí nad bývalým vstupem do takzvané Myší díry a České dráhy požadují jejich odstranění.

Čtěte také

Spor se týká pravé části výpravní budovy a obchodů hned u zdi bývalé pošty. Funguje tam bar, trafika, směnárna, samoobsluha. Domy vypadají jako součást nádraží, které patří Českým drahám, jenže o jejich vlastnictví i existenci vede národní dopravce spor s podnikatelem Rudolfem Míčou. A to i proto, že dráhy chtějí tuto část nádraží opravit, stejně jako sousední – před pár měsíci modernizovanou a nově prosklenou lékárnu, směnárnu, trafiku či knihkupectví.

Zárodek soudního sporu sahá do konce 80. let. V místě, kde jsou teď obchody, existoval vchod do takzvané Myší díry, tedy tunýlku pod kolejemi, ze kterého se později stala tržnice. V roce 1989 ale podél Myší díry vznikl nový, širší a stále fungující podchod. České, respektive tehdy ještě Československé dráhy, poté začaly hledat někoho, kdo by na volné ploše postavil obchody a vchod do Myší díry tak zazdil. Konkurz vyhrál zemědělec ze Znojemska Rudolf Míča. Na základě nájemní smlouvy tam měl prodávat potraviny, ovoce nebo zeleninu. Smluvní vztahy vypršely v roce 2008. A České dráhy tehdy majiteli nařídily, aby prodejny z jejich pozemku vyklidil a zboural.

Budovy hlavního nádraží v Brně

Ani dopravce, ani Rudolf Míča, který podnik převzal po svém stejnojmenném otci, se k celé věci nechtějí vyjadřovat, dokud soudní spor neskočí. Český rozhlas proto informace čerpá pouze z rozsudků Okresního soudu ve Znojmě a Krajského soudu v Brně, který získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. A na základě právě zveřejněného verdiktu Nejvyššího soudu.

Z dokumentů vyplývá, že Míča odmítá obchody zbourat. Jednak proto, že to nebylo součástí původních dohod, a jednak proto, že jeho otec musel kromě obchodů nad vstupem do Myší díry postavit ještě spodní patro, které pak zajistil a zpevnil mikropilotami. A ty teď nemůže odstranit, navíc by to podle něj bylo velmi drahé, náklady by dosáhly milionů korun.

Okresní soud ve Znojmě mu v tom dal nejprve za pravdu a nařídil zřízení věcného břemene, za které by Českým drahám jednorázově zaplatil 900 tisíc korun. Odvolací Krajský soud v Brně naopak loni nařídil, že Míča musí prodejny odstranit. Muž proti verdiktu krajského soudu podal dovolání k Nejvyššímu soudu a ten letos v lednu věc krajskému soudu vrátil s tím, že se musí víc zabývat tím, zda jsou obchody na místě postavené oprávněně či ne. Tehdejší smlouvy uzavřené mezi drahami a podnikatelem totiž okresní i krajský soud považují za neplatné. Týkaly se totiž pronájmu prostor, které postavil až zemědělec, tedy zjednodušeně řečeno dráhy pronajaly něco, co v době uzavření smluv neexistovalo a postavil to až podnikatel.

Kdy spor skončí, to není jisté. Nejvyšší soud vrátil spis tomu krajskému koncem února. Celý spor tak bude dál brzdit rekonstrukci pravého křídla brněnského nádraží. To sice patří Českým drahám, ty ho ale dlouhodobě pronajaly firmě Brno New Station Development, která opravy výpravní budovy zajišťuje. Jednatel společnosti Ivo Vrzal pouze podotkl, že sice mají návrhy a nápady, jak s dotčenými prostorami naložit, ale dokud soudní spor neskončí, nemá smysl nic konkrétního projektovat ani navrhovat.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio