Sen o lodích plujících po Labi až do Pardubic se rozplývá, v cestě jim stojí modrásci

25. leden 2016

Modrásci bahenní a očkovaní, nebo lodě naplněné nákladem a cestujícími? Ve sporu o splavnění Labe až do východočeských Pardubic převážili na misce vah právě chránění motýli a další hmyz. Stavba plavebního kanálu u Přelouče ani po letech průtahů nezískala potřebná razítka a na dohled je další komplikace: možný zápis bydliště modrásků - Slavíkových ostrovů - na seznam Natura 2000.

Zastánci splavnění Labe do Pardubic teď krčí rameny. Plány jim naposledy zhatilo rozhodnutí ministerstva životního prostředí, které pro stavbu plavebního kanálu u Přelouče zrušilo výjimky z ochrany 44 chráněných živočichů.

„Krajský úřad bude muset o výjimkách rozhodnout znovu. A to při splnění podmínek, které mu uložilo ministerstvo životního prostředí na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu,“ říká mluvčí resortu Petra Roubíčková.

Úředníci se tak budou muset zabývat mimo jiné otázkou, jestli je plavební kanál vůbec ve veřejném zájmu. Kontroverzní stavba za tři miliardy korun je pro hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického (ČSSD) stejně důležitá jako budoucí silnice D35:

„Je to s vysokou pravděpodobností oddálení celé stavby. To znamená natažení celého procesu až do realizace. Pro mě je splavnění Labe až do Pardubic něco podobného jako výstavba D35. Je to nekonečný příběh.“

Informační tabule na Slavíkových ostrovech

Nákladní lodě by podle hejtmanství mohly suplovat dnes prý přetížený železniční koridor, ve hře je i výstavba přístaviště v Pardubicích s návazností na místní letiště. Aktuální vývoj kauzy dělá vrásky také primátorovi Pardubic Martinovi Charvátovi z hnutí ANO.

„Velmi osobně mě mrzí rozhodnutí, které nastalo. Nehodlám ho posuzovat, protože je to obrovsky složitý problém, který se tu řeší už roky. Já to primárně vidím v tom, že by se touto cestou měla rozšířit hlavně otázka lodní dopravy, vazby na turistický ruch," uvádí Charvát.

Začátek podzimu bude teplejší než obvykle (ilustrační foto)

Podle ekologů a aktivistů ale veřejný zájem ohledně splavnění Labe nepřevažuje, a tak by rádi viděli, aby peníze daňových poplatníků směřovaly raději na budování silničních obchvatů měst.

„Lodní doprava není v České republice zásadní, vozí se asi jedno procento,“ konstatuje Miroslav Patrik ze sdružení Děti země.

Likvidaci lokality Slavíkovy ostrovy zabránili aktivisté několikrát, a to soudní cestou. Teď věří, že se místo obývané modrásky dostane na seznam evropsky chráněných míst Natura 2000. Aktuálně se tím zabývá i vláda České republiky.

Torzo plovárny na Slavíkových ostrovech
autor: wol
Spustit audio