Sedm zastavení jara ve skladbách od renesance po současnost. Poledními koncerty provází Lukáš Hurník
V rámci Poledních koncertů zazní sedm zastavení na jarní téma ve skladbách od renesance po současnost, tři z nich si můžete poslechnout také on-line.
Jaro se stalo silným inspiračním zdrojem pro tisíce skladatelů, je však třeba podotknout, že vždy jde o inspiraci jednoho typu: přírodní idyla, rozkvétající louky, teplý vánek, zurčení potůčků a chlapci a panny, v nichž se probouzí touha po milostném dobrodružství. Skladby líčící jaro mívají spíše komorní obsazení, v pastorálních scénách skladatelé rozvíjejí hobojové melodie s flétnovými sólíčky imitujícími ptačí zpěv. Z tohoto standardu se ale přece jen některé skladby vyčleňují.
Čtěte také
Renesanční madrigaly zhudebňují texty plné erotických narážek, severské skladby o jaru bývají překvapivě temné a smutné. Když se tématu ujal Stravinskij, učinil tak s barbarskou brutalitou. Publikum při premiéře Svěcení jara téměř zbouralo divadlo Théâtre des Champs-Élysées.
A Bejnamin Britten v Jarní symfonii představí první z ročních dob jako malebný londýdnský zmatek, kde se dostane ke slovu pokřikující parta kluků, zamilovaná dívka i rozvodněná Temže.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
August Strindberg: Slečna Julie. Vlasáková, Trojan a Dyková v příběhu podivné lásky
-
Toni Morrisonová: Nejmodřejší oči. Emocionálně devastující román o krutosti kultu krásy i rasismu
-
David Herbert Lawrence: Milenec lady Chatterleyové. Vášnivý příběh nerovné živočišné lásky
-
Hrdinové mají strach aneb Nehoda. Poslechněte si komedii Jaroslava Dietla!
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.