Petr Vizina: Hledá se Benedikt
Zprávy, že prezidentem ještě stále nejmocnější země světa se stane realitní makléř, a ještě k tomu se tak v úřadě bude chovat, bych donedávna považoval za báchorku. Ranní úvaha ale nemá množit úzkosti a hoře zpráv zprostředkovávaných 24/7. Svoji pozornost bych rád na chvíli zaměřil na jiného muže, letos šestadevadesátiletého filosofa Alasdaira MacIntyrea.
Jeho oborem je etika, tedy rozvažování o tom, co a za jakých podmínek je správné udělat, anebo naopak, naprostý průšvih. Zkraje 80. let přišel MacIntyre s provokativní tezí: My, lidé Západu, už pár století máme v ponětí o tom, co je a není správné, naprostý chaos. A to proto, že své emoce a přání vydáváme za myšlení. Přiznávám, že lidé odhalující, jak se celý svět s výjimkou jich samotných ukrutně mýlí, ve mně nebudí příliš důvěry.
Čtěte také
MacIntyre ovšem pro svoji provokativní tezi snesl několik silných a velmi dobře podložených argumentů v knize nazvané After Virtue, do češtiny přeložené jako Ztráta ctnosti. Zjednodušeně a krátce, MacIntyre zkraje 80. let podrobuje atomizovanou společnost západu zdrcující kritice. O člověku říká, že je živočichem vyprávějícím příběhy, přičemž redukovat tenhle příběh na pouhé hledání individuálního prospěchu je podle něj tristní.
MacIntyreova argumentace je podmanivá a podle všeho z velké části platná, ale s výsledkem mě smířila teprve nedokonalost jeho knihy. Poté, co na třech stovkách stran rozvíjí myšlení Aristotela a svatého Tomáše, knihu náhle a jakoby střihem zakončí jedinou větou. „Nečekáme na Godota, nýbrž na dalšího – nepochybně velmi odlišného – sv. Benedikta.“
Čtěte také
Sám ji nikdy přesně nevysvětlil, zato se o to snaží jiní. Americký myslitel Rod Dreher z té věty dovodil, že správnou strategií bude vydělit se z tohoto světa, jako to dělávají různé náboženské kulty, které část území vymezí ohrádkou, fyzickou i mentální. MacIntryreův komentář k takové interpretaci existuje a přijde mi zábavný. Dreher by si z mé knihy měl přečíst víc než jen tuhle větu, pravil MacIntyre.
Rád bych věděl, jak hlavolam rozluštit. Argumenty, které mu v knize předcházejí, ukazují, že MacIntyre nemluvil jen tak do větru. Ale také to znamená, že na nového – nepochybně velmi odlišného – svatého Benedikta čekáme téměř půlstoletí a kdo ví, nedopadne-li to s ním, jako s Godotem, který v Beckettově hře nikdy nepřijde.
Čtěte také
Možná by v řešení rébusu pomohla četba řehole, kratičkého textu, který po sobě Benedikt z Nursie, duchovní otec západní civilizace, zanechal jako sadu jednouchých pravidel pro spolužití v klášterech. Na internetu jsem našel verzi, kterou z latiny přeložili benediktýni Emauzští v roce 1938. „Římské imperium leželo v troskách, noví barbarští národové vnikali vše ničíce do středu Evropy, církev sama krvácela z mnohých ran, jsouc heresemi a rozkolem zbavena jednoty a ochromena ve své činnosti. Tu měl býti sv. Benedikt nástrojem záchrany,“ popisují dramatické okolnosti vzniku Benediktovy mnišské řehole jeho pokračovatelé, sami na prahu strašlivé barbarské války.
Dvojí drama vzniku kontrastuje s tím, jaké přemýšlení samotná řehole ukazuje. Především, nechť se zabrání nestřídmosti a tomu, aby se u mnicha dostavila přesycenost, píše Benedikt.
Čtěte také
Kárání ať se děje s největší vážností a uctivou odměřeností. Jde-li o tajný hřích duše, ať to bratři vyznají toliko opatovi nebo starším a duchovním rádcům, kteří dovedou léčiti své i cizí rány a neodkryjí je a nevyzradí. Přijímání chudých a poutníků nechť se věnuje zvláště pozorná péče, protože v nich spíš se přijímá Kristus; neboť povýšenost boháčů již sama sebou si vynucuje poctu. Pokud jde o opata, ten má podle Benedikta při kárání jednat moudře a ne upřílišeně, aby se nerozpadla nádoba, když chce příliš seškrabati rez.
Rozumím, že jde MacIntyreovi o principy, že nevybízí k návratu do středověku. Možná je klíč k rébusu ve slově čekání. Jak se vlastně čeká na nového, odlišného Benedikta?
Nejposlouchanější
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
Léon Bloy: Chudá žena. Nezapomenutelnou a vznešenou dceru bídy čte Jan Kanyza
-
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Ženitba. Komedie s Ivou Janžurovou, Danou Medřickou a Jiřím Sovákem
-
Karel Čapek: Krakatit. Román o výbušninách a snění, o lidských vášních a bohu
-
François Rabelais: Pantagruel. Uštěpačný humor, orgie absurdna a formální nespoutanost
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka